Hopp til innhold

Spilleventyr gjennom 15 år

Funcom har 15-årsjubileum, men det verdenskjente Oslo-firmaet har ikke tid til å feire. De jobber nemlig på spreng for å få ferdig Age of Conan, et av verdens mest etterlengtede dataspill.

I FunComs lokaler på Skøyen i Oslo jobber 200 designere, programmerere, verdensbyggere, lydfolk, produsenter og spilltestere for at alt skal bli klart til lanseringen av Age og Conan 20. mai.

Nett-TV: FunCom: Et spilleventyr gjennom 15 år

Age of Conan

Age of Conan

Foto: Skjermbilde: FunCom

I online-rollespillet Age of Conan skaper du en person som kjemper og lever i en virtuell virkelighet, sammen med andre spillere fra hele verden.

Fem venner i 1993

Regissøren bak spillet, Gaute Godager har vært i bransjen lenge, 11. mars i 2003 var han med på å starte FunCom.

Det startet med fem venner og en drøm om å lage spill, i begynnelsen på oppdrag fra Disney og andre produsenter. Siden 1993 har FunCom vært i forkant av den teknologiske utviklingen, og de har laget en rekke prisbelønte spill.

- Latet som om vi kunne noe

Gaute Godager

Gaute Godager

Foto: Hallvard Mørk Tvete

Gaute Godager er den eneste av de fem gründerne som fremdeles jobber i FunCom.

- I begynnelsen latet vi som om vi hadde en bedrift, og vi fikk amerikanske spillutgivere til å komme til oss. Vi latet som vi kunne det vi drev med, og fikk masse penger. Så brukte vi pengene til å lære det vi sa vi kunne. Sånn vokste bedriften fort, og vi må jo ha kunnet noe, for det har gått veldig bra, forteller Godager.

Se hvordan spillet lages

FunCom

FunCom på Skøyen

Foto: Hallvard Mørk Tvete

Hos FunCom har ingen tid til å feire 15-årsjubileet, alle jobber for fullt med å rette opp feil og gjøre alt klart til lanseringen av Age of Conan.

De tok seg allikevel tid til å vise NRK rundt på huset.

Se video: Slik lages Age of Conan

- Bare Gud skaper verden på sju dager

FunCom har brukt fem år på å utvikle Age of Conan, og da skal hver minste detalj være perfekt.

- Det vi lager er en verden, og det tar uendelig lang tid å bygge hver eneste lille stein. Det er bare Gud klarer det på sju dager, vi andre må holde på i årevis for å klare å lage noe så komplekst, sier Godager.

Garanterer lansering 20. mai

Spillet har blitt utsatt en rekke ganger, noe børsen har straffet straffet selskapet for. Det skal ikke skje denne gangen.

- Det kommer 20. mai, garantert. For oss er lanseringen bare en milepæl i en lang reise. Vi tror spillet kan leve i 5-10 år, og da lager vi hele tiden små endringer og forbedringer, får feedback fra spillerne og prøver å gi dem det de vil ha. Det er veldig artig å være i en sånn diskusjon med spillerne, sier Godager.

Lurer du på hva FunCom jobber med framover? Eller hvordan Gaute Godager opplevde at selskapet han var med å starte ble børsnotert?

Se hele intervjuet med FunCom-gründeren

Flere nyheter fra NRK Stor-Oslo