Hopp til innhold

Advarer mot veiutbygging i Oslo

Klima- og trafikkeksperter advarer mot vei- og kollektivsatsingen til 53 milliarder kroner som lokalpolitikerne i Oslo og Akershus forhandlet seg fram til i fjor.

Bilkø
Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Beregninger viser at den såkalte Oslopakke 3 vil føre til en 50 prosent økning av klimagassutslippene fram mot 2025.

Samtidig har Oslo vedtatt en samlet reduksjon av utslippene.

Les også:

- Oslopakke 3 er en miljøsinke

Slakter byrådets miljøsatsing

Må ha milliarder til modernisering

- Håper regjeringen vil stoppe planene

- Oslopakken er i realiteten en gigantisk plan for veiutbygging og privatbilisme. Jeg håper regjeringen eller Stortinget kan stanse lokalpolitikernes planer, sier direktør Pål Presterud i senter for klimaforskning (Cicero) til Aftenposten.

Professor Arvid Strand i Transportøkonomisk institutt advarer om det han karakteriserer som en trafikkmiljøkatastrofe i Oslo om planene følges.

Statens vegvesen har regnet ut at privatbilismen i Oslo vil øke med 17 prosent mot 2027 med Oslopakken. Uten pakken vil økningen av biltrafikken øke med 10 prosent i samme tidsrom.

Utslippene øker

Utslipp av klimagasser i Osloområdet øker.

Et av tiltakene mot utslippet av klimagasser er Oslopakke 3, som består av nye veiutbygginger, kollektivsatsning og miljøtiltak.

Hele prosjektet har en økonomisk ramme på 53,4 milliarder kroner og er historiens største investering i samferdsel i Norge.

Ikke miljøvennlig

Forsker ved Transportøkonomisk institutt, Aud Tennøy sa til NRK tidligere i år at politikerne har prioritert feil:

- Tiltakene de har tenkt å gjennomføre i Oslopakke 3 vil verken bidra til å å nå målene om å redusere biltrafikken eller utslippene av klimagasser, sa Tennøy.

Ifølge hennes beregninger vil tiltakene føre til at biltrafikken øker med 22 prosent innen 2025. Det står i skarp kontrast til politikernes ønske om å halvere klimagassutslippene i Oslo innen 2030.

- For lite til trikk og bane

Etter planen skal Oslopakke 3 gi flere tuneller og bedre veier. Samtidig skal nye bompenger gå til å ruste opp kollektivtrafikken. Tennnøy mener imidlertid for lite av pengene går til trikk, buss og bane:

- Sånn som tiltakspakken er satt opp skal det brukes 56 prosent på vei, 27 prosent på kollektiv infrastruktur og 17 prosent på å kjøre flere busser og t-baner. Det kaller ikke jeg en prioritering av kollektivtrafikken, sa Tennøy.

- Hvis hele verdens befolkning skulle hatt samme ressursforbruk ville vi trenge tre jordkloder for å tilfredstille alles ressursbehov. Det sier seg selv at det ikke går, sa miljøvernlederen i Oslo kommune, Guttorm Grundt.