Hopp til innhold

Truer med å legge ned i Norge

Ryanair truer med å legge ned sin virksomhet i Norge som et resultat av skatteetatens jakt på deres piloter.

Michael O`Leary

Michael O`Leary var i går på Moss Lufthavn Rygge for å markere to år på lufthavnen – og tre millioner passasjerer fra Østfold.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

– Vi er et irsk selskap, og betaler skatt i Irland. Vi kommer aldri til å akseptere at vi må betale skatt til et eller annet annet høykostland, sa Ryanair-sjef Michael O'Leary da han møtte pressen på Rygge lufthavn utenfor Moss tirsdag, skriver Finansavisen.

Avisen har tidligere avslørt at de rundt 30 pilotene som bor i Norge og jobber i Ryanair ikke skatter til Norge.

LES OGSÅ:

Reduserer lønnen eller trekker seg ut av Norge

Skatt Øst har fattet interesse for de såkalte kontraktspilotene og vil sjekke om de er innenfor norsk lov når de etablerer seg som selvstendig næringsdrivende og leier ut seg selv til et flyselskap.

Skattedirektoratet mener pilotene i utgangspunktet er å anse som ansatte, noe som kan få konsekvenser for hvor de betaler skatt, og hvor mye de skal betale.

Med kontrakter i skatteparadiser som Isle of Man og Gibraltar, kan pilotene ende opp som nullskattytere, selv om de bor og jobber utenfor disse skatteparadisene.

– Det legger ikke vi oss opp i, sier O'Leary, som sier at dersom skattebelastningen økes vil selskapet enten redusere pilotenes lønn tilsvarende, eller så vil det trekke seg ut av Norge.

I går var Ryanairsjefen på Rygge for å markere to år på lufthavnen – og tre millioner passasjerer fra Østfold.

LES OGSÅ:

Tjener ikke penger på Rygge

Men, selv med millioner av passasjerer tjener ikke Europas største flyselskap en euro på Rygge. Til det har investeringen vært for stor, og det sitter for få om bord i hvert fly.

Til tross for at det ennå ikke er noe overskudd å hente for flyselskapet, varsler de at de har stor tro på flyplassen i Østfold.

– Rygge er en av de raskest voksende flyplassene i Europa. Det er en av de få flyplassene hvor trafikken øker, sier han.

Først om et par år regner Michael O'Leary med at økonomien blomstrer på Rygge, en lufthavn han fortsatt har stor tro på – og som regnes for å være en av de mest effektive i Europa.