Hopp til innhold

– Lærerne gjør ikke jobben sin

Det er en unnlatelsessynd når lærere ikke bruker sosiale medier i undervisningen, mener NTNU-professor Arne Krokan. Rektor er enig og mener at lærerne sliter med å hente inn elevene.

Facebook

Bare halvparten av lærerne på fredagens seminar er på Facebook.

Foto: The Canadian Press, Sean Kilpatrick / Scanpix/AP

Arne Krokan

Professor ved NTNU, Arne Krokan mener at det er en unnlatelsessynd at lærere ikke bruker sosiale medier.

Foto: NTNU

NTNU-professor Arne Krokan mener lærere som ikke bruker sosiale medier og deletjenester på nett burde gå i seg selv.

300 lærere fra Østfold var fredag på seminar for å lære hvordan skolen skal takle utfordringa med å komme inn på de digitale nettsamfunnene. Halvparten av disse lærerne er ikke på Facebook.

Les også:

Men det bør de være, mener Arne Krokan som er spesialist i «teknologi, kommunikasjon, organisasjon og samfunn» på Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU.

– Jeg mener at det er en unnlatelsessynd å ikke være på Facebook. De må være der fordi de ikke kan forstå hvilken verden elevene er i hvis de ikke er der, sier han.

– Minstekravet er at de forsøker å designe en eller annen form for digital læreprosess. For eksempel å innføre en bloggoppgave, reflektere over noe, skrive og kommentere hverandres innlegg og lenke til hverandres stoff.

Bruker kontoen til kona

Petter Kjølstad er lærer på Glemmen videregående i Fredrikstad. Han mener han sitter nok foran en datamaskin og er heller ikke lysten på å dele private ting på et nettsamfunn. Han ser rett og slett ikke verdien i det.

– Jeg har ingen problemer med å ikke være på Facebook. Jeg kan heller ikke se at det har en voldsom verdi i undervisningen, YouTube er noe helt annet.

Er du litt bakpå når du har den meningen?

– Jeg er ikke en person som ikke tør å prøve meg på det digitale, jeg bruker datamaskin veldig mye. Men jeg har valgt å ikke være på Facebook fordi jeg ikke har lyst til å legge ut så mye om meg selv. Men indirekte er jeg der via ektefellen, sier Kjølstad.

Hør radioreportasje her!

Vil ikke bli venn med læreren

Men å bruka kona sin Facebook-konto holder ikke mener professoren.

– På ingen måte! Jeg tror ikke de helt vet hva sosiale medier er, hva det brukes til og hvilken funksjon det har, sier Krokan.

Les også:

Og ikke nok med det. Krokan mener også at man bør være venn med elevene sine. Gjerne med en alternativ Facebook-konto. Men der setter elevene foten ned.

– Nei, det synes jeg ikke noe om, Facebook er privat og utenfor skolen. Men vi hadde kanskje blitt venn med lærerne etter at vi hadde sluttet på skolen, det sier venninnene Silje Kristin Kjelsås og Thea Haraldsen, elever ved Frederik II videregående skole i Fredrikstad.

– Det finnes andre steder å snakke med lærerne over nettet, for eksempel e-post fra skolen.

Forbereder ledelsen på sosiale medier

Men selv om skoleledelsen nok ikke kan tvinge elevene, så er skolens holdning klar, forteller rektor på Greåker Skole, Alf Andersen.

– Hos oss så startet vi i ledelsen å ta i bruk disse mediene forrige uke, for å skaffe kunnskap om det, og for være det gode eksempelet også inne i klasserommet.

– Det er det vi har gjort konkret de siste ukene for å forberede oss til skolestart. Vi har faktisk et stort problem med å hente inn ungdommen, og på den måten kan jeg være enig i å si at det er en unnlatelsessynd, sier Andersen

Se TV-sak: Lærere gir opp Facebook

Video FACEBOOK-080410-TR-172036-SI_TR.mp4

Lærere gir opp Facebook