Hopp til innhold

Kritisk til tog-utspill

Østfold Venstre er kritisk til Sarpsborg-ordfører Jan Engsmyrs utspill om å kombinere inter-city-tog og høyhastighetstog på samme spor.

Jernbane

FRYKTER FORSINKELSE. Østfold Venstre tror diskusjon om trasèvalg vil forsinke jernbanefremdriften for Østfolds del, dersom en kombinasjon av inter-city-tog og høyhastighetstog på samme spor blir løsningen.

Foto: Rainer Prang / NRK

Fortgang i jernbaneutbyggingen - det var temaet denne uka, da Jernbaneverket arrangerte et to-dagers idémøte, der også politikere fra Østfold deltok.

Sarpsborg-ordfører, Jan O Engsmyr, sa under møtedagene at han mente en kombinasjon av inter-city-tog og høyhastighetstog på samme spor ville være en god løsning.

Les også:

Sarpsborg som knutepunkt

Engsmyr mener Sarpsborg bør blir knutepunkt for jernbane og gods i Østfold, og han ser for seg en godstreminal nær E6 og Borregard, som erstatter dagens godsteminal på Rolvsøy i Fredrikstad.

- Vi må se hvordan vi i Sarpsborg kommer best ut av det. Vi mener at det er mange sammenfallende interesser som tilsier at Sarpsborg kanskje blir det stedet hvor høyhastigte også stopper.

Vi ser på en kombinasjon av intercity-tog og høyhastighetstog på en ny stasjon i Sarpsborg som vi vil ha utredet, sier han til nrk.no.

Frykter forsinkelse

Østfold Venstre er kritisk til Sarpsborg-ordførerens utspill om en kombinasjon av inter-city-tog og høyhastighetstog på samme spor.

Leder i Østfold Venstre, Geir Helge Sandsmark, mener at denne kombinasjonen vil gi en forsinkelse av dobbeltspor-utbyggingen.

- Blant annet fordi du da får en diskusjon om trasevalg, og da får man en del konflikt-interesser. En høyhastighetsbane må gå fortest mulig mellom Oslo og Gøteborg, og må være rettest mulig.

Inter-city-toget skal betjene befolkningen i Østfold, og må innom å stoppe på de stasjonene der det bor folk i Østfold, sier Sandsmark til nrk.no.

- Viktig idè-dugnad

Både ordførere, pendlere, næringsliv og lokalt organisasjonsliv deltok i Jernbaneverkets mulighetsstudie for full utbygging av Østfoldbanen tidligere i uka.

- Tidligere i år presenterte Jernbaneverket en mulighetsstudie som la frem to hovedalternativer for hvordan Østfoldbanen kan se ut i femtiden. Nå er det de lokale behovene som er utgangspunktet for videre planlegging.

Vi tar med oss ideene og kravene som kommer frem i Ski, inn i det videre arbeidet, sa prosjektleder Ann Siri Haugen i Jernbaneverket.

Målet er å finne et utbyggingskonsept som fanger transportbehovet best mulig. Konseptet skal til slutt ut på høring før saken oversendes regjeringen til politisk behandling.