Hopp til innhold

Lærere kveles av papirarbeid

– Tapper lærerne for energi og stjeler viktig undervisningstid, mener flere lærere.

Lærere ved Begby i Fredrikstad

Fra lærerværelset på Begby skole i Fredrikstad.

Foto: Kjell-Olav Nordberg / NRK

Mange kontaktlærere i grunnskolen er oppgitt over at de må bruke stadig mer tid til dokumentasjon på jobben.

Papirarbeidet blir hele tiden mer omfattende og tidkrevende, noe som fører til frustrasjon blant lærerne.

Dette går igjen utover undervisningen, mener Mattis Uthberg Hambo, som er lærer ved Begby skole i Fredrikstad.

– Læreryrket er i altfor stor grad preget av dokumentasjonskrav. Vi må dokumentere alt vi gjør ned til minste detalj og det tar energi. Jeg får mindre tid til å planlegge og forberede god undervisning, sier Uthberg Hambo til NRK.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Leærer ved Begby, Mattis Uthberg Hambo

Lærer ved Begby, Mattis Uthberg Hambo, er frustrert over at papirarbeid stjeler tid fra undervisningen.

Foto: Kjell-Olav Nordberg / NRK

Forstår frustrasjonen

Skolesjef i Fredrikstad kommune, Stein Krogsrud, forstår lærernes frustrasjon.

Han mener at lærerens arbeidsdag ikke lenger er tilpasset utdanningen.

– I dag er det et mye større spekter når det gjelder elever og utfordringer, både språklige og helsemessige. Før hadde vi spesialskoler og i stor grad norske elever. Lærerne er utdannet for å drive undervisning, men nå må de bruke mye tid på ting de føler de ikke har kompetanse til, sier Krogsrud.

LES OGSÅ:

– Nødvendig

Leder i kommunalt foreldreutvalg i Fredrikstad, Geir Andreassen forstår også at lærerne fortviler.

Men han mener det er sårt nødvendig og tror dokumentasjonskravene neppe kan unngås.

– Det er en riktig måte å gjøre det på. I fremtiden må vi kunne se tilbake og se hva som ble gjort i hvert enkelt tilfelle, sier Andreassen.

Foreslår sekretærer

Et nasjonalt utvalg har undersøkt tidsbruken i skolen og foreslått mulige tiltak. Men foreløpig er det lite som tyder på at kravene til dokumentasjon blir mindre.

Men lærerne kunne kanskje få hjelp til dokumentasjonsjobben, mener lærer Uthberg Hambo.

– For å sette det på spissen burde kanskje vi lærere hatt hver vår sekretær som kunne ta seg av papirarbeidet. Så kunne vi gjøre det vi kan, nemlig undervise, sier han.