Hopp til innhold

Piloter frykter for flysikkerheten

Nye europeiske hviletidsbestemmelser kan sette flysikkerheten i fare, mener kaptein.

Widerøe inn for landing
Foto: Roar Hansen

Nestleder i Norsk flygerforbund, kaptein Ole Rød flyr daglig Widerøe til og fra Sandefjord Lufthavn Torp.

- Det foreligger en vitenskapelig rapport som viser at de nåværende regler ikke er gode nok, og er en fare for flysikkerheten.

Fare ved trøtthet

I fjor sommer ble de europeiske reglene for flyge og hviletid endret. Nå skal de vurderes på nytt.

Problemet, ifølge flygerforbundet, er at de nye reglene ikke tar hensyn til de anbefalingene i en sveitsisk studie om farene ved trøtthet. Rapporten konkluderer nemlig med at dagens bestemmelser gjør at piloter og kabinpersonale får lov til å jobbe så lenge at det går utover sikkerheten.

- Det går på at man kan jobbe lenge om natten, rapporten anbefaler at vi jobber mindre. Det går på total arbeidstid daglig. Vi kan i dag jobbe opptil 15 timer, rapporten krever maks 13 timer, sier Rød.

Vil komme dårlig ut

De europeiske reglene gjelder for selskaper som Ryanair, KLM og Air France. I Norge har flygerforbundet fått gjennomslag for flere særnorske krav. Men også disse kan nå stå i fare, mener Rød.

For norske flyselskaper har dårligere konkurransevilkår med disse tilleggsreglene.

- Det er jo kommersielle interesser. Norske flyselskaper vil komme dårligere ut konkurransemessig sett i forhold til andre europeiske selskaper.

Frykter en ulykke må til

Målet til flygerforbundet er at europeiske luftfartsmyndigheter følger anbefalingene fra den sveitsiske rapporten og strammer inn reglene for hvor lenge piloter og kabinansatte kan jobbe uten hvile.

Men Rød frykter at noe alvorlig må skje før de får gjennomslag.

- Vi er jo naturligvis redde for at det må en ulykke til for at Europa skal gjøre noe med problemet.

Mandag 5. oktober demonstrerer Norsk flygerforbund sammen med andre europeiske flygere i Brussel for å få strengere regler.