– Det er usedvanlig kreativt, men veldig enkelt. Kommer en gjennom med en slik svindel så har man 30.000 kroner på konto etter en halvtimes jobb, sier Jan Robert Edvardsen, svindeletterforsker for en rekke av de norske forsikringsselskapene.
Raskt og enkelt
I vinter og vår har han avslørt tre tilfeller av forsikringssvindel med elektronikkartikler, og det er kameraer og PC-er som er mest utsatt.
Fremgangsmåten er enkel. En person kjøper et videokamera med kredittkort, forsikrer kameraet, for så å dikte opp en historie om hvordan kameraet ble borte. Så går en tilbake til elektronikkbutikken med videokameraet innen de 30 dagene en har med åpent kjøp og får pengene igjen. Samtidig får en også utbetalt forsikringspengene.
– Det er utrolig kreativt, men det foregår i alle forsikringsselskap. Selskapene vet altså om det, men hverdagen er travel og det er nok flere av disse sakene som går gjennom kontrollen og at penger da blir utbetalt. Utbetalingen er det da de ærlige kundene som betaler for gjennom økt forsikringspremie, sier Edvardsen til NRK.
Mange tilfeller
Jack Frostad, informasjonsdirektør i IF forsikring, sier de er godt kjent med problemet, og at de har stort fokus på fremgangsmåten.
– Vi gjennomgår en stor andel av slike saker som kommer inn til oss. Vi krever alltid originalkvitteringen, og så ringer vi opp butikken. De svarer da at tingen er levert tilbake, samtidig sitter vi med en skademelding som sier at tingen er stjålet.
For å få ut forsikringspenger, må en anmelde tyveriet til politiet, og at terskelen for å levere en anmeldelse er så lav, bekymrer Frostad.
– Ja, for forsikringsbedrageri er meget alvorlig og straffes med ubetinget fengsel opp til seks år. Det som er mest bekymringsverdi er at det er så mange unge som stiller opp for politiet og leverer en falsk anmeldelse. Det er alvorlig.
- Les også:
Vil fortsette med returrett
Det er ikke elektrokjedene som taper penger, men forsikringsselskapene, og dermed de ærlige kundene i selskapet. En av elektrokjedene her i landet, Elkjøp, ser ikke det store problemet.
– Vi opplever ikke at dette er noe stor utfordring. De fleste er ærlige og bruker vår 30 dager returrett akkurat slik det er tenkt, sier Åshild Indresøvde, kommunikasjonssjef i Elkjøp.
– Denne metoden kan spre seg fort hvis det skjer i et miljø. Hvis en får det til, så blir flere fristet.
– Dette kalles raske penger?
Raskere går det ikke an å gjøre det, sier Jan Robert Edvardsen, svindeletterforsker for en rekke av de norske forsikringsselskapene.
- Les også:
- Les også: