Hopp til innhold

Kaos i Oslofjordtunnellen

På en halvtime i formiddag ble seks vogntogsjåfører bøtelagt for å kjøre i Oslofjordtunnellen. Statens Vegvesen informerer altfor dårlig om at det er forbudt å kjøre gjennom tunnellen, mener sjåførene.

Oslofjordtunnelen

Til tross for at det er kjøreforbud for tyngre kjøretøy i Oslofjordtunnelen ble seks sjåfører bøtelagt på en halv time mandag formiddag.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

Oslofjordtunnelen ble stengt etter brann i en lastebil 23. juni, der tolv personer ble fraktet til sykehus med røyskader.

Fredag ble tunnelen igjen åpnet for trafikk, men bare for lettere kjøretøy under 7,5 tonn. Boten for å kjøre gjennom tunnelen med tyngre kjøretøy er 8000 kroner.

Det ser det ut til at ikke alle har fått med seg.

Seks bøtelagt på 30 minutter

På en halvtime mandag formiddag ble seks vogntogsjåfører bøtelagt for å ha brutt kjøreforbudet gjennom tunnelen.

I tillegg til de som er stoppet i dag, ble flere trailere og to busser stoppet av UP og bøtelagt med åtte tusen kroner hver for å kjøre gjennom Oslofjordtunnellen i helgen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Oslofjordtunnelen

Ivan Ivonov fra Bulgaria fortviler over skiltingen.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

NRK har snakket med en tsjekkisk og en dansk sjåfør på stedet. De er svært oppgitt over skiltingen.

– I tillegg til at skiltingen kommer så sent at vi ikke har mulighet til å snu og ta en annen vei, står heller ikke informasjonen på engelsk. Hvordan skal vi da forstå det, spør sjåførene.

Det som også er et problem for disse utenlandske sjåførene er at de kjører på GPS, og den forteller naturligvis ingenting om stengt vei.

Svært dårlig skiltet

Før Oslofjordtunnellen er det ikke skilting for vogntog som veier mer enn 7,5 tonn. Da er det ikke rart vogntog kjører gjennom, mener Benny Rønning på kjørekontoret til Enger Transport.

– For det første burde de som sitter i bommen før tunnellen opplyse om at det er forbudt for vogntog. Særlig er det vanskelig for utenlandske sjåfører å forstå skiltingen, alt står jo på norsk. For det andre bør oppdragsgiverne til sjåførene informere om at det er forbudt å kjøre Oslofjordtunnellen nå, sier Rønning.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Oslofjordtunnelen

Skiltingen i begge ender av Oslofjordtunnelen er ikke god nok, mener Benny Rønning på kjørekontoret til Enger Transport.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

Elin Ødegaard i Statens Vegvesen fyrer tilbake mot kritikken. Hun forteller at de nå vil se på saken, men i utgangspunktet er hun svært uenig med sjåførene.

– Hvis sjåførene ikke forstår skiltene kan de ikke internasjonale symboler i trafikken. Vi har satt opp røde sirkler på alle skilt, noe som alle bør vite betyr "forbud, sier Ødegaard.

I tillegg har vegvesenet satt opp 15- 20 informasjonstavler i Østlandsområdet for å informere, sier Ødegaard videre.

Forvirrede sjåfører

I følge Rønning er Statens vegvesen generelt for dårlige til å informere om omkjøringer og annet. Rønning kontrollerer vogntogtrafikken i Oslo-området, og ser mange forvirrede sjåfører til daglig.

– Jeg skjønner godt at vogntogsjåførene kjører feil. Ta Oslo sentrum og nye Bjørvika for eksempel, sjåførene kjører jo rundt i ring med GPSer som følger gamleveien, mens det jo er et helt annet kjøremønster der nå under byggingen. Da blir det ekstra viktig med god informasjon, sier Rønning.

Forøvrig mener Rønning at det er feil å stenge tunnellen for vogntog overhodet.

– Det er jo ikke noe brattere inne i den tunnellen enn det er over hvilken som helst fjellovergang i Norge.

Særlig blir det vanskelig for de utenlandske kjøretøyene gjennom bratte terreng når de er mest vant med å kjøre på de store flate motorveiene i Tyskland og ellers i Europa.

– Det trengs bedre informasjon, både at det nå er forbudt å kjøre der og ellers om hvor bratt det er i tunnellen, sier Rønning.