Hopp til innhold

Slik blir Galleri Per og Kajsa

"Tangent" heter bidraget fra LPO Arkitekter fra Oslo som vant konkurransen om "Galleri Per og Kajsa". I dag ble vinnerforslaget presentert i Bodø.

Galleri Per og Kajsa

GALLERI PER OG KAJSA: Slik skal det se ut, det nye galleriet som skal bygges ved Nordland nasjonalparksenter på Storjord i Saltdal.

Foto: Grafikk: LPO Arkitekter

Det norske arkitektkontoret LPO Arkitekter vant konkurransen om Galleri Per og Kajsa. Galleriet skal ligge ved Nordland nasjonalparksenter på Storjord i Saltdal.

I dag ble vinnerne offentliggjort i Bodø Kunstforening i dag av fylkesrådsleder Odd Eriksen.

Tre arkitektkontor til finalen

Tre arkitektkontorer fra 31 interesserte ble valgt ut til å delta i konkurransen.

Tre firma ble med videre, og i dag ble det kjent at "Tangent" er vinneren.

Forprosjekt ”Galleri Per og Kajsa” skal opp som sak i Fylkestinget i juni hvor vinnerforslaget fra arkitektkonkurransen legges til grunn. Det skal i tillegg fremmes forslag til driftsorganisasjon og finansieringsplan.

Per Adde og Kajsa Zetterquist

FORNØYDE KUNSTNERE: Per Adde og Kajsa Zetterquist var tilstede da vinnerutkastet ble presentert i Bodø i dag.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

En del av nasjonalparksenteret

Som en del av forprosjektet er det gjennomført en arkitektkonkurranse som skal bidra til å synliggjøre de arkitektoniske mulighetene for et galleribygg på Storjord.

Arkitekturen skal legge til rette for at galleriets virksomhet skal tilknyttes nasjonalparksenteret med felles opplegg for formidling av kunst og natur.

Kunstnerne vil donere en representativ samling av sin billedkunst hvor eierskapet vil ta form av en stiftelse. En forutsetning for donasjonen er at bildene stilles til disposisjon for visning i et galleri tilknyttet nasjonalparksenteret.

Grafikk Tangent

TANGENT FRA INNSIA: Slik mener arkitektskontoret i Oslo at galleriet skal se ut.

Foto: Grafikk: LPO Arkitekter

Juryens begrunnelse

Juryen skriver dette om vinneren av arkitektkonkurransen, "Tangent":

Forslaget Tangent er en avlang bygning med en skjevt hvelvet konstruksjon, plassert parallelt med E6. Den massive veggen mot veien er uten vinduer, mens det buede taket har en rekke smale, fasetterte åpninger mot øst som bryter dagslyset inn i utstillingsrommene. Galleribygget skiller seg fra dagens anlegg både formmessig og materielt, men behersker den sammensatte situasjonen med et abstrakt og særpreget volum som vil fungere som et blikkfang for tilreisende langs veien.

Foreslått sponkledning styrker den sluttede formen, men juryen ser gjerne at alternativ neverkledning undersøkes videre.
Tangent kobler det nye galleriet sammen med senteret med en åpen og innbydende vestibyle med resepsjon, mulighet for servering og peis. Herfra kan publikum orientere seg, også mot nasjonalparksenterets sentrale uterom. Juryen mener at planløsningen legger godt til rette for samdrift mellom galleri og nasjonalparksenter med felles resepsjon som med mindre justeringer kan kontrolleres av en person i lavsesongen. Forslaget viser at alle fellesfunksjoner kan løses i overgangen mellom
de to enhetene.

Juryen ser imidlertid her behov for enkelte logistiske forbedringer.
Utstillingsrommet har et hvelvet tak som modellerer lyset og et romforløp som er godt egnet for utstilling av billedkunst. Verksted og gjestegalleri er lagt i hver sin ende av galleriet, begge med direkte adkomst fra vestibylen. Magasinet er plassert som et ”smykkeskrin” midt i utstillingsrommet, noe som bidrar til å sette fokus på galleriets kjernevirksomhet, samtidig som det deler opp rommet på en spennende måte.
Forslagstiller argumenterer godt verbalt for denne løsningen. Juryen er imidlertid skeptisk til å plassere ventilasjonsrom over magasinet.

Forslaget inkluderer en balkong, ”Kajsas Balkong”, som er plassert øst for senteret med utsyn mot Roparneset. Juryen mener dette er et godt grep som knytter anlegget til omgivelsene på en fin måte, og gir den besøkende et sted for kontemplasjon, godt skjermet fra E6 og publikumsområdet for øvrig. Også detaljer som bokhylle langs auditorieveggen hever prosjektets kvalitet.

Juryen mener at forslaget Tangent gir publikum et godt bevegelsesforløp gjennom både kunstutstillingene og nasjonalparksenteret, med flere nye fleksible utstillingsflater i tillegg til galleriet.
Forslaget er kompakt og samler de oppvarmede arealene, noe som gir en
energiøkonomisk god løsning Uterommet foran dagens inngangsparti ligger delvis skjermet fra E6, men vil være utsatt for en begrenset snøsamling på vinteren.
Samesløydens plassering bak turistsenterets parkeringsplass vil etter juryens vurdering være lite gunstig for denne næringsvirksomheten.

Per og Kajsa studerer vinnerutkastet

KUNSTNERNE STUDERER VINNERUTKASTET: Særlig er Kajsa Zetterquist glad for at hun får sin egen balkong, 'Kajsas balkong'.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

Per og Kajsa

Billedkunstnerne Per Adde (f. 1926) og Kajsa Zetterquist (f. 1936) utvandret fra Sverige på 60-tallet og har siden vært bosatt ved Erik Larsatjønna i Graddis i Saltdal kommune - uten veiforbindelse. Her har de gjennom årene bygd opp et tun med tømmerhus som har vært base og samlingspunkt for en omfattende kunstnerisk virksomhet og et svært aktivt og innflytelsesrikt samfunnsengasjement.

Begge har vært sentrale i utformingen av kunstpolitikken og kunstutdanningen i Nord-Norge og har gjennom mange tiår utøvd et stort og viktig arbeid knyttet til kampen for samiske rettigheter og vern av vassdrag og andre naturressurser. Per Adde hadde en særlig rolle i forbindelse med etableringen av nasjonalparken Saltfjellet-Svartisen (1989) og Nordland Nasjonalparksenter på Storjord i Saltdal kommune (2005).

Kunstnerne vil donere en representativ samling av sin billedkunst hvor eierskapet vil ta form av en stiftelse. En forutsetning for donasjonen er at bildene stilles til disposisjon for visning i et galleri tilknyttet nasjonalparksenteret.