Hopp til innhold

Mener dårlige forelesere belønnes med mindre undervisning

Dårligere forelesere fjernes fra undervisning og får mer tid til forskning. Et feigt belønningssystem, mener pedagogikkprofessor og Norsk Studentorganisasjon.

Asgeir Sorteberg

BELØNNES: Asgeir Sorteberg ble kåret til årets foreleser på matematisk naturvitenskapelig fakultet ved UiB. Han mener dårligere forelesere belønnes for å være dårlige.

Foto: Vågenes, Hallgeir / VG

Dersom studentene er misfornøyd med forelesningene på Universitetet i Bergen (UiB), løser universitetsledelsen det med å fjerne foreleseren fra undervisningen.

Professor Arild Raaheim

KRITISK: Pedagogikkprofessor Aril Raaheim kaller oppfølgingssystemet 'feigt', og vil heller gi bedre opplæring til dem som sliter med undervisningsrollen.

Foto: Universitetet i Bergen
Kim Kantardjiev

VIL HA DE BESTE: Studentene vil bli undervist av dem som er flinkest på sitt fagfelt. Da må forskerne heller få hjelp til å bli bedre forelesere, mener Kim Kantardjiev, leder for Norsk Studentorganisasjon.

Foto: Petter Hoel, NSO

Mener mange heller vil forske enn undervise

Foreleseren slipper dermed unna undervisning, og får mer tid til forskning, skriver Studvest. Dette er et feigt belønningssystem, mener professor i pedagogikk på UiB, Arild Raaheim.

– Det er fremdeles slik at forskning blir mer verdsatt både fra universitetene og fra hver enkelt ansatt, sier Raaheim til studentavisen.

Forskerne forplikter seg til å undervise studenter ved siden av forskningen. Men mange av dem trives ikke i undervisningsrollen, og resultatet kan ofte bli at de bare slipper unna talerstolen i forelesningssalen.

Raaheim er ansvarlig for å kurse UiBs ansatte i pedagogikk. Han stiller seg sterkt kritisk til at universitetet løser negative tilbakemeldinger fra studentene med simpelthen å ta foreleserne ut av undervisningen.

– Gi heller belønning til gode forelesere

De bør heller bedre opplæring og oppfølging, mener han.

– Når en foreleser gjentatte ganger får dårlige tilbakemeldinger bør det få konsekvenser. Dette gjelder også de som er flinke. De bør belønnes for gode prestasjoner.

Raaheim får støtte av «årets foreleser» på matematisk-naturvitenskapelig fakultet ved UiB, Asgeir Sorteberg.

– Foreleseren belønnes for å gjøre dårlige forelesninger, mener Sorteberg.

Leder for Norsk Studentorganisasjon, Kim Kantardjiev, mener dette er et problem på en rekke høyere utdanninger.

Studenter

KJENT PROBLEM? Forelesere som er dårlig motiverte eller ikke trives med å undervise er trolig noe mange studenter i Noreg har erfaring med.

Foto: colourbox.com / colourbox.com

Norsk Studentorganisasjon: – Trist

– Det er trist at man setter så lite pris på å drive undervisning. Det burde ikke lønne seg å være en dårlig underviser, sier han.

Han ønsker heller at det blir en bedre kultur for opplæring av universitetsansatte, i stedet for at de bare fjernes fra undervisningen.

– Vi ønsker jo undervisning fra dem som er best til å lære bort. Men samtidig er mange av dem gode forskere, og hadde de vært bedre formidlere så hadde studentene også lært mer av dem, sier Kantardjiev.

Han mener forskerne rett og slett må få hjelp til å bli bedre forelesere.

– Mange av dem har gjort undervisningen sin på en måte i mange år, og da er det krevende å endre på det. Men studentenes krav til undervisning endrer seg hele tiden. Så dette handler nok ikke om vilje, men at man ikke har de verktøyene man trenger for å gi god undervisning.

Syns du det er greit at dårligere forelesere på universitetene belønnes med mer tid til forskning? Si din mening i kommentarfeltet under.