Rederiet skriver en pressemelding fredag kveld, at de var i kontakt med skipet fredag morgen. Da skal kapteinen ha meldte at MV Langeland, som var lastet med stein, hadde fått litt slagside.
Det ble da avtalt at skipet skulle gå inn Kosterfjorden for å oppnå bedre ly for uværet og finne årsak til slagsiden. Ved den siste kontakten med skipet kl. 05.40 opplyste kapteinen at skipet ville komme i le i løpet av en halv time og at situasjonen om bord var under kontroll.
Da rederiet ringte skipet igjen kl. 06.10 ble det ikke oppnådd kontakt.
Mannskapet på seks savnet
Ulykken ble varslet kl 06.08 i dag via satelittnødsender. Ved 8.30-tiden kom meldingen om at skipet hadde gått ned mellom Ramsö og Svangen fyr i Kosterfjorden.
- Håpet svinner for hver time
- Vårt fokus har siden vært å bistå redningsapparatet med informasjon om skipet, og bidra til at pårørende til de seks om bord holdes oppdatert om situasjonen. Vi har fortsatt håp om at mannskapet blir funnet i live, men må erkjenne at dette håpet svinner for hver time som går med resultatløs leting, sier Tore Myklebusthaug.
Myklebusthaug Management driver 13 skip, hvorav 11 cargofartøy og to offshore supplyskip. Rederiet sysselsetter rundt 185 personer, hvorav cirka 170 er sjøfolk.
MV Langeland ble bygget ved Halsnøy verft i 1971. Ved de tre siste sikkerhetsinspeksjonene, den siste i april i år, var det ikke funnet mangler ved skipet. Tidligere er det derimot registrert alvorlige mangler på skipet. Så alvorlig var funnene i februar i 2007 at skipet ble holdt tilbake i havn i to dager i Landskrona i Sverige.
LES OGSÅ: