Hopp til innhold

Stord-ulykken:Spoilerne virket ikke

Luftbremsene på ulykkesflyet på Stord virket ikke under landingen. Pilotene fant det likevel ikke forsvarlig å avbryte landingen.

 

Flyvraket på Stord
Foto: Jo Hjelle / NRK

Det er konklusjonen i en foreløpig rapport fra Havarikommisjonen.

Vitneutsagn, vrakrester og ferdskriver viser at flyets spoilere ikke felte seg under landing, heter det i en pressemelding som Havarikommisjonen har sendt ut.

La inn en skrens mot venstre

Spoilerne brukes til å bremse med. To indikatorlys skal fortelle pilotene om flyets to uavhengig systemer fungerer eller ikke.

Ulykkesmorgenen kom ikke disse lysene på som forventet. Da flyet var på vei ned mot rullebanen på Sørstokken, trykte pilotane på knappen som skulle utløse spoilerne på vingene. Men lyset som viser at utløsingsmekanismen var i orden, lyste ikke.

Det var for sent å stanse landingen, og flyverne håpet det bare var en instrumentfeil. Da flyet trefte rullebanen, gikk ikke spoilerne opp, og flyet hadde fremdeles oppdrift.

Flyverne prøvde å skrense flyet, men vann under hjulene gjorde at farten ikke ble særlig mindre og flyet havnet utenfor rullebanen.

Hvis spoilerne hadde virket, ville flyet stoppet som normalt. Hadde det ikke vært vann under hjulene, ville flyet selv med ødelagde spoilerer stoppet fortere opp, og katastrofen trolig blitt langt mindre.

Et annerledes fly 

Flyvraket på Stord
Foto: 330-Skvadronen / SCANPIX

Ifølge fungerende direktør i Havarikommisjonen er flyet som havarerte på Stord annerledes enn andre fly.

- Det reverserer ikke mot tårnet ved bremsing, men er helt avhengig av luftbremsing, altså spoiler, klaffer som ligger på toppen av vingene. Og det ser ut som disse ikke har løst seg ut, sier fungerende direktør i Havarikommisjonen, Grete Myhre, til NRK.

Myhre bekrefter at teknisk svikt ser ut til å være iallfall én av årsakene.

- Undersøkelsen viser at en av de barrirerne som skulle ligge inne, sviktet, sier hun.

Ifølge Havarikommisjonen er det ikke tegn til punktering på noen av hjulene.

Havarikommisjonens videre undersøkelser vil blant annet bestå i ytterligere forsøk på avlesing av ferdskriver og taleregistrator.