Hopp til innhold

Hurra for Bobla

I dag er det 38 år siden Bobla ble verdens mest populære bil. Mange har et forhold til den lille boblelignende bilen.

boble
Foto: Morten Holm/NTB Pluss / Scanpix

På denne dagen i 1972 passerte Volkswagens Boble den gamle T-forden og ble verdens mest populær bil.

Fortsatt er det mange som mener at Bobla er den flotteste bilen som finnes. Derfor strømmet det inn gode bobleminner og gratulasjoner da morgensendinga på NRK Hedmark og Oppland oppfordret lytterne til å sende inn minner.

Her er noen av de gode minnene:

  • «Jeg har hatt boble. En lat, men koselig doning som jeg "arvet" etter min mor. Den var sjarmerende lat inntil den antagelig fikk dødsstøtet. Den var frisk og rask, inntil den slokna helt. Den siste tida fylte jeg olje og peilet bensinen.»
  • «På Byfuglien grendeskole hadde læreren en folkevogn. Han pleide å putte alle elevene fra 1. til 7. klasse inn i bilen, og kjørte elevene på skoletur og andre turer. Det gikk bra og ingen led noen skade.»
  • «Min mor hadde en svart boble, den var en fin familie bil. Mor , far og tre unger hadde mange turer fra Tretten til Oslo med den, sommer som vinter. En vinter vi var på tur hjem sitter vi ungene bak, så sier min bror: "Jeg blir så varm i rompa". Da hadde det tatt fyr i batteriet under settet bak. Mange fine minner med mor sin første bil.»
  • «Fra bryllupsangen vår i -68 : "En folkevogn så blå og fin ble nå vår beste venn, dit hvor vi ville kjørte den- den var vår lykkes svenn. Den var det også som hjalp til da jeg fra heime dro til husmorskole for å koke mat og dekke bord.Og da du sjøl til byen for, for kontormann å bli så hjalp den oss så fritid ei ble bare lengselstid". Gode minner om ei lita blå boble som ble etterfulgt av ei beige ,etterhvert med plass til to unger i baksetet. Og vi har en nabo på over 80 som enda kjører sin grønne boble.»
  • «Vi var fire søsken som dro på sommerturer i boblen sammen med mor og far. Bagasjen var på taket dekket med plastpresenning som blafret i vinden. Det var trangt i baksetet, så lillebror lå i det lille bagasjerommet rett bak baksetet. Et godt minne i dag.»
  • «Ja, jeg husker nyttårsaften 1978 med 36 kuldegrader. Bobla ville ikke starte, og hjula gikk ikke rundt. Men med tauing gikk de etter hvert rundt, og motoren startet utrolig nok. 73-modellen fikk etter hvert en tilværelse som Petra Politibil hos Politiet i Hedmark, og vi gratulerer med dagen»
  • «Er ikke dette folkevognjubileet blitt vel rosenrødt? Mitt minne: lånte en folkevogn vinteren 86/87 og kjørte 10-12 km på jobb. Da jeg var framme var bilen blitt varm og rutene isfrie......nei huff aldri mer!»
  • «Søndagstur med mor og far og tre barn, det var stor stas for oss små å få sitte i koffert-rommet. Det var jo en liten hule!»
  • «Min første bil var 67-modell svart boble.1500 motor,6v batteri og appelsin lys:-)Spiker nå.»

(Saken fortsetter under bildet)

Roar Berntsen med sin 1974-boble.

Roar Berntsen med sin 1974-modell.

Foto: Dag Kessel / NRK

Bobla ble produsert fra 1938 til 2006. Ideen bak den lille bilen var at den skulle være folkets bil, derav navnet Volkswagen. Adolf Hitler møtte i 1933 Ferdinand Porsche for å diskutere utviklingen av Volkswagen . En enkel, billig, bil som skulle kunne transportere to voksne og tre barn i en fart av 100 kilometer, ifølge Wikipedia.

Les: Hyllest til "bobla"

Del ditt bobleminne her: