Hopp til innhold

SFO mer enn oppbevaring

Det kreves mer innhold i SFO. Derfor starter Høgskolen i Hedmark et nytt studium for skoleassistenter.

tavle
Foto: Scanpix / SCANPIX

Det er det første studiet i sitt slag i hele landet.

– Jeg tenker at hvis innholdet er bra, så kan dette bli veldig spennende, sier May Morgan. Hun er førskolelærer og leder for SFO ved Vestad skole i Elverum, og kan fortelle at flere av skoleassistentene allerede er interessert i det nye studiet.

En av dem er Guro Skogstad Østgård, som i utgangspunktet er utdannet som omsorgsarbeider.

– Det kan bli veldig interessant å lære nye ting som jeg kan ta med meg tilbake på skolen og lære de andre. Særlig det å lære nye aktiviteter kan bli spennende, for det trengs når barna er fulle av energi etter en lang skoledag, sier hun.

Mer enn et oppbevaringstilbud

Per Egil Knutsen er en av dem som arbeider med etableringen av det nye faget. Høgskolen i Hedmark vil være det første lærestedet i landet til å sette i gang den nye utdanningen, som får tittelen «barneveileder» – et pilotprosjekt i tråd med regjeringens mål om enhetsskolen.

– Barna er jo på SFO ganske mange timer i løpet av dagen og veldig ofte er dette et oppbevaringstilbud. Vi ser et potensial for læring i skolefritidsordningen.

Fysisk aktivitet

Knutsen kan fortelle at det nye studiet vil ha fokus på fysisk aktivitet, kulturaktiviteter, skapende aktiviteter og på mat og ernæring, i tillegg til leksehjelp. Studiet er først og fremst rettet inn mot dem som i dag arbeider som skoleassistenter. Disse har ingen pedagogisk utdanning, men kan nå få faglig påfyll.

– Det vil være en fordel å arbeide parallelt med studiene. Da kan de ta med seg erfaringer inn i studiet, og teori inn i jobben. På den måten vil de også kunne gi god tilbakemelding til oss som driver studiet, avslutter Knutsen.

Flere saker fra Innlandet