Hopp til innhold

Vil ha frislipp av offentlig informasjon

Regjeringen vil gjøre offentlig informasjon lettere tilgjengelig på nettet. Og de vil at du som bruker skal gjøre jobben for dem.

Heidi Grande Røys
Foto: Helge Carlsen / NRK

I dag fikk fornyingsminister Heidi Grande Røys overlevert eBorger 2.0-utredningen fra Sintef, som kartlegger nordmenns nettvaner og bruk av sosiale nettsamfunn.

Utredningen viser at nettbrukere i aldersgruppen 15-30 år er minst fornøyde med tilgangen på offentlig informasjon på Internett.
Rundt 30 % av nettbrukerne ytrer også ønske om at offentlig informasjon skal gjøres tilgjengelig via nettsamfunn.

Lage egne tjenester

Sintef foreslår i sin utredning et frislipp av offentlig informasjon slik at hver og en kan spre den videre og bygge nye elektroniske tjenester.

- Veldig mange av de tjenestene som finnes er skapt av enkeltpersoner som ikke har noe med myndighetene å gjøre. Men de bruker informasjon som er fritt tilgjengelig og lager egne tjenester. Som for eksempel i London hvor det er laget en tjeneste der folk kan rapportere til kommunen om forfall i nabolaget sitt, sier Marika Lüders ved Sintef.

I Norge har vi også sett eksempler på slik frislipp av informasjon. Enhver med datakunnskaper litt over gjennomsnuttet kan ta i bruk Trafikantens sanntidsinformasjon for kollektivtrafikken i Oslo og lage egne tjenester.

LES: Trafikkdata finnes nå som XML-filer

Vil utnytte delingskultur

- Det er en spennende rapport som gir oss en del gode råd om hvordan vi skal gå videre i forhold til vår utfordring om å være i god dialog med innbyggerne våre, sier fornyingsminister Heidi Grande Røys til NRK.

Hun mener staten i mye større grad bør utnytte den delingskulturen som har oppstått i kjølvannet av Web 2.0 - det vil si brukerstyrte tjenester som Facebook, Youtube og nettleksikonet Wikipedia.

- Det er et enormt vell av informasjon i samfunnet i dag, så det som er god info blir sendt videre og delt – dermed kan flere delta og mene noe. Man finner ut av rettighetene sine. Og man slipper å komme med lua i hånda på et offentlig kontor, sier Grande Røys.

Foreslår «Norgesleksikon»

Ett av forslagene i Sintef-utredningen er å grunnlegge et eget WikiNorge, bygd over samme lest som Wikipedia der brukerne bidrar til på bygge ut og bearbeide informasjonen.

I et slikt leksikon kan all offentlig informasjon samles og brukerne kan dele sine erfaringer med offentlige tjenester og oversette tungvint byråkratispråk til sitt eget.

Statsråden har allerede sørget for å registrere domenenavnet wikinorge.no, men kan ikke love at idéen settes ut i livet.

- Det er blant tingene vi nå skal vurdere. Men det viktigste er at staten i stadig større grad kan ta i bruk deling og la det komme innbyggerne til gode, sier fornyingsministeren til NRK.

Selv om statsråden har visjoner om at all offentlig informasjon skal være fritt og gratis tilgjengelig, vil fortsatt ettertraktede kartdata være avgiftsbelagt.

Mobiliserer folket

For å få fullt utbytte av informasjonsflyten, må landets kommuner se nytten av fremtidens måte å kommunisere med brukerne på. Samtidig kan man ikke legge ned de manuelle måtene for å komme i kontakt med myndighetene, mener Grande Røys.

Men til syvende og sist ligger mye av jobben hos deg som bruker.

Sintef-forsker Petter Bae Brandtzæg tror ikke det trengs gulrøtter for å få den jevne nordmann til å orke og dele og oppdatere offentlig informasjon med andre.

- Delingskulturen er et fenomen som allerede er der og som man kan utnytte. Folk er mer på nettet enn noensinne og man kan sette av litt mindre tid til å se på tv for å bidra til informasjonsdeling, sier Bae Brandtzæg og tilføyer.

- Det er mye frustrasjon blant folk over offentlige tjenester. Med en løsning som WikiNorge, kan brukerne få ut frustrasjonen og dele erfaringer.