Hopp til innhold

Kjører du en stjålet bil?

Er du helt sikker på at bilen du kjører ikke er stjålet? Trolig kjører flere hundre nordmenn rundt i stjålne biler, uten å vite det selv.

Bilsalg
Foto: Montasje / NRK

Blir det oppdaget, mister de hele bilen og pengene de har kjøpt den for.

Hvert år stjeles et stort antall biler i Europa. Tusenvis kommer aldri til rette. Det kan godt hende at du kjører rundt i en av disse bilene. De er stjålet i andre land og bruktimportert til Norge.

Svenske eksperter tror Norge er spesielt attraktivt fordi bilene er så dyre her i landet.

Falsk identitet

Europeiske politimyndigheter har funnet ut at mange av de stjålne bilene blir solgt videre med falske papirer eller falske chassisnummer.

Bilkjøpere, som er i god tro, kjøper kanskje en av disse bilene. Og du kan være lykkelig uvitende helt til den dagen du har et uhell med bilen, trenger reservenøkkel eller kanskje skal lakke om.

Da blir det oppdaget at bilen er utstyrt med falskt vognkort eller har fått nytt chassisnummer oppå det gamle.

Politiet tar bilskiltene og hele kjøpesummen er tapt. Vi snakker om biler med en pris fra en halv million til to millioner kroner.

Svenskene etterforsker

- Dette er en bil som ble stjålet i England. Det ble avslørt at den hadde falsk identitet da den havnet på verksted, forteller Mats Carlsson i Larmtjänst, som etterforsker bilkriminalitet i Sverige.

Hvert år forsvinner det over 275 000 biler i EU-land. I fjor ble ca 28 000 biler importert til Sverige.

Mats Carlsson, Larmtjänst

Mats Carlsson i Larmtjänst som etterforsker bilkriminalitet i Sverige

Foto: NRK

Larmtjänst har gjort en analyse og tror at fra 1-2 prosent av bilene er stjålet. Det tilsvarer ca 1500 biler hvert år. I Sverige har det også vært mye oppmerksomhet rundt problemet.

- Folk har kjøpt en stjålet bil og kommet i problemer. Flere familier er blitt stoppet på ferie, og politiet har tatt fra dem bilen på stedet når det viser seg at den er stjålet, forteller Mats Carlsson.

- Hull i hodet

Norge er et svært fristende land for denne type kriminalitet, tror Carlsson. I tillegg til høye priser, finnes det ingen systematisk kontroll av bilene som passerer grensen.

Bilene blir brukt som betalingsmiddel i internasjonal kriminalitet som menneskehandel, finansiering av terrorvirksomhet og narkotikaomsetning.

Det ville være naivt å tro at det ikke skulle rulle inn minst 500 biler i Norge hvert år. Når bilene koster så mye, ville det være hull i hodet om ikke kriminelle handlet med stjålne luksusbiler her også.

Mats Carlsson, Larmtjänst

Han synes det er spesielt trist at denne typen kriminalitet rammer uskyldige. - Vanlige hederlige mennesker som sparer penger til å kjøpe seg en fin bil. Så blir det oppdaget at den er stjålet, og hele bilen er tapt, det er også kjøpesummen. Selgeren av bilen er gjerne umulig å oppspore, sier Carlsson.

Dyre biler

Stjålet bil i malmø

Svenskene prioriterer bilkriminalitet

Foto: NRK

- De mest populære bilene er Mercedes, Porsche Cayenne, BMW og jeepene. Det er biler som koster mellom en halv og en million kroner, sier Jan-Erik Bäck, kriminalinspektør i Polisen ,Västra Götaland.

Han tror også det er mer enn sannsynlig at mange av de stjålne bilene havner i Norge.

- Jeg bor like ved grensen og har ikke sett noe gjerde rundt Norge, sier han.

- Helt utrolig

Finn Georg Philips, daglig leder Oslo Bilauksjon

Finn Georg Philips, daglig leder Oslo Bilauksjon

Foto: NRK

Finn Georg Philips, daglig leder i Oslo Bilauksjon, synes det egentlig er helt utrolig at ikke bilene blir sjekket på grensen, så lenge vi har registre, myndigheter og verktøy til å oppdage det.

På vegne av Oslo Bilauksjon garanterer han uansett at kunden skal slippe å bli skadelidende dersom han eller hun kjøper en stjålet bil.

- Når det er lett tilgjengelig systemer for å kontrollere, så er det egentlig helt utrolig at det ikke blir gjort, sier Finn Georg Philips.

Ikke prioritert

Avdelingdirektør i Toldirektoratet, Asle Farberg bekrefter at Norge ikke kontrollerer bilene rutinemessig for å finne ut om de er stjålet eller har falske papirer og chassisnummer.

- Vi har ennå ikke klart å etablere noen rutiner. Jeg kan ikke si annet enn at andre prioriteringer har gjort at vi ikke har kommet lenger, sier han.

I kveld kan du se reportasjen om bilsvindelen i Lørdagsrevyen.

Spør våre eksperter om bilsvindel