- Det er en psykologisk thriller, hvor vi kombinerer filmfortelling, tv-serier og spill.
Matias Myllyrinne og hans stab i det finske spillstudioet Remedy Entertainment har jobbet dag og natt for å få ferdig spillet til lanseringsdatoen i mai.
Forandret spillverdenen
Den finske gjengen spratt opp på den internasjonale spillscenen i 2001 med det revolusjonerende spillet Max Payne, som tok i bruk «bullett-time»-effekter i spillet (tenk på The Matrix).
I dag er dette en funksjon vi ser i omtrent alle actionspill.
Med Alan Wake har Matias og resten av staben derimot valgt å gå i en helt annen retning med spillfortellingen.
- I Alan Wake fokuserer vi på en forfatter, som har fått skrivesperre. Han reiser med kona si til en amerikansk småby for å få igjen inspirasjonen.
Ser til Stephen King
Det er laget mange thrillere om forfattere, og Matias drar frem både The Shining og Secret Window som eksempler på klare inspirasjonskilder til spillet.
- Begge disse handler om forfattere, og i Alan Wake skjer det også mystiske ting.
Når hovedpersonen Alan og hans kone kommer frem til den søvninge amerikanske småbyen, begynner ting å skje. Først forsvinner kona, før Alan selv begynner å finne en roman han selv ikke husker å ha skrevet.
Nå må han nøste opp i mysteriet og kjempe mot et ukjent mørke, både det han møter i byen og det han finner inne i seg selv.
- Vi har også valgt å se på hvordan tv-serier som Lost bruker episodeformatet for å holde på spenningen over lang tid. I en film så er opplevelsen ferdig etter et par timer, mens i tv-serier og i spill kan historien strekke seg mye lenger.
(artikkelen fortsetter under bildet)
- Spill er større enn film
Byen «Brightfalls», hvor historien utspiller seg, ligner også mye på byen Twin Peaks i David Lynch sin klassiske tv-serie, forteller Matias. Dermed er det heller ingen overraskelse at Alan Wake ligner ganske mye på nettopp en tv-serie.
- Vi har valgt å presentere spillet i episoder, og vi har med typiske spenningsøyeblikk og oppsummeringer som «In tonights episode» og «Previously on».
- Det blir med andre ord en ganske annerledes spillopplevelse.
Matias er nøye med å poengtere at deres fremste mål har hele tiden vært å formidle en god historie, og at spillere får oppnådd noe i Alan Wake. Det betyr ikke at historien nødvendigvis slutter etter dette spillet, Matias håper publikum vil ha mer.
- Dette er på mange måter sesong en av Alan Wake, vi har hele tiden ønsket å bygge dette til noe mye større enn bare ett spill. Vi har kun åpnet dørene til et større mysterium.
Alan Wake kommer ut eksklusivt til Xbox 360 og er å finne i norske butikker 14. mai. Du får min vurdering av spillet på NRK.no fredag 7. mai.