Hopp til innhold

Too kjedelig Cyber-Tor

Norønn mytologi til tross, Too Human blir alt for fort too kjedelig.

Too Human
Foto: Silicon Knights/Microsoft

I den norske kulturarven står historiene om vikingene, og deres gudetro sentralt. En mengde historier og guder er å finne, og det er på en måte en del av det ur-norske. Da jeg startet Too Human var jeg ikke sikker på om jeg burde være fornærmet eller begeistret, nettopp på grunn av dette.

Se videoanmeldelse:

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Robotguder

Balder, Odins sønn, guden for lys og skjønnhet, faller under din kontroll. Og nei, dette er ikke et klassisk rollespill satt i en middelalder setting. Spillet tar utgangspunkt i at de norønne gudene faktisk eksisterte, i et overveldende teknologisk avansert samfunn. Og gudene var faktisk menneskelige cyborger, altså mennesker med robotdeler og oppgraderinger.

Se: Video, bilder og fakta om Too Human

Jeg skal allerede nå innrømme at jeg digger dette. Den historiske rammen rundt spillets handling er en fulltreffer, og kampen mot de invaderende maskinene i Matrix-stil fungerer fint.

Kjapt kjedelig

Kampsystemet er kjapt, brutalt og vanedannende. Før det til slutt blir irriterende kjedelig. Tredjepersonsvinkelen gir spillet en definert hack’n’slash følelse, som fungerer når du slår deg igjennom flere titalls monstere hver omgang. Spillets største feil er faktisk den store valgfriheten du får i utstyret du kan bruke. Jeg bruker nesten like mye tid på å bestemme meg for hvilke pistoler og sverd jeg skal bruke som jeg bruker til kamp.

Too Human har en fascinerende historie, artige karakterer og et norrønt perspektiv som er ekstra artig for den vikinginteresserte. Dessverre står ikke kampsystemet til gangs, og mer kronglete grensesnitt skal du lete lenge etter.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.