Hopp til innhold

– Var vanskelig å ikke le høyt

Latteren satt løst da Robbie Williams var med på reklameinnspilling for «Skavlan» i London.

Robbie Williams deltar i promoen for Skavlan som skal sendes fra London høsten 2012.

Robbie Williams i Skavlan-promo

Nordens største talkshow «Skavlan» har flyttet hele produksjonen over til London for fire programmer denne høsten. Til å promotere den nye sesongen har de fått den tidligere boybandstjernen (og nybakte pappaen) Robbie Williams med på laget.

Fredrik Skavlan og Robbie Williams

Robbie Williams har besøkt Fredrik Skavlan og talkshowet hans fire ganger.

Foto: Leif-Åge Reme / Monkberry

– Robbie er vel den engelskmannen som har vært med flest ganger i showet og som hver gang har gjort inntrykk, forteller musikkredaktør i «Skavlan», Leif-Åge Reme, som hadde ansvar for innspillingen.

Fire ganger har Williams gjestet talkshowet og hvert besøk har skapt overskrifter i dagspressen. Williams har kryssforhørt sine medgjester, presset frem et frieri på direkten, mottatt en noe pinlig hilsen fra Ari Behn samt blitt trukket inn i usanne historier om sexorgier med norske glamourmodeller, for å nevne noe.

– Robbie er et britisk ikon, mannen de setter til å åpne showet når dronningen fyller 60. Ettersom han har vært min gjest noen ganger, tenkte vi det var morsomt at jeg var hans, sier Fredrik Skavlan.

Se video av Robbie Williams' besøk fra 2005 nederst i artikkelen.

Fikk latterkrampe

Dermed var Williams riktig mann å invitere når den nye høstsesongen nå skal promoteres for tv-seerne. Fire korte videofilmer ble produsert på et fasjonabelt London-hotell tidligere i høst, som viser Fredrik Skavlan og Robbie Williams spise lunsj sammen.

Williams var ikke vanskelig å be, forteller Reme.

– Det er det som er så hyggelig. Vi hadde en idé og sendte en forespørsel til folkene hans, og de gikk nesten umiddelbart med på forslaget. Da vi møttes i London var det åpenbart at de også syntes dette var morsomt. Store deler av teamet slet med å holde seg alvorlig, og han selv var i fyr og flamme.

– Robbie var ekstremt hyggelig, vi rakk til og med å snakke litt fotball, forteller Reme.

To av filmene vil få høy rotasjon på tv i disse dager, mens de to neste kommer på etter hvert. Alle filmene har de et humoristisk tilsnitt. Reme sier det var viktig for redaksjonen å vise frem en uhøytidelig Fredrik Skavlan.

– Da Skavlan skulle lanseres i Sverige, ble det lagd en promo der Fredrik gikk rundt på gata og ropte etter folk med en salgsplakat over brystet der det sto noe sånt som at «jeg er nordmann». Den gang skulle et norsk program til Sverige, og det føltes stort. Nå skal vi til London, som føles enda større. Filmene spiller sånn sett på en følelse som er reell.

Reiser dit gjestene er

Fredrik Skavlan og Robbie Williams

Fire korte videoer ble tatt opp i London. De vil bli sendt på NRK og SVT i månedene som kommer.

Foto: Leif-Åge Reme / Monkberry

Det skal produseres tolv sendinger av «Skavlan» denne høsten, og fire av vil ha opptak i London. Seerne skal ikke kunne merke noen forskjell, det handler først og fremst om tilfanget av gjester, forteller Leif-Åge Reme.

– Hvis gjestene ikke kan komme til oss, må vi komme til dem. Vi har holdt på såpass lenge i Skandinavia at vi har hatt de fleste store skandinaviske gjester både en og to ganger. Skal programmet føles friskt, må gjestelistene være spennende. Å gjøre opptaket i London er et forsøk på å få gjester som normalt sett ikke ville satt seg på et fly til Stockholm, avslutter Reme.

«Skavlan» ser du på NRK1 i kveld klokken 21:25.

Se klipp fra da Robbie Williams gjestet «Først & Sist» i 2005 her:

Video Robbie Williams tar over på Skavlan

Robbie Williams tar over på Skavlan

Kulturstrøm

  • NRK vant pris under Prix Europa

    NRK vant pris for beste digitale medieprosjekt i 2025 under Prix Europa fredag kveld.

    Prosjektet Darcula Exposed avslører flere av bakmennene bak en global meldingssvindel og var et samarbeid med den franske avisen Le Monde og de tyske allmennkringkasterne ARD og BR.

    Pris til NRK for beste digitale medieprosjekt under Prix Europa 2025
    Foto: NRK
  • «Blücher» årets mest sette film – etter bare to uker

    Krigsfilmen «Blücher» er sett av nesten 200.000 kinogjengere på to uker.

    Dermed passerer den «Affeksjonsverdi» som den mest sette kinofilmen i år.

    Totalt er det solgt 197.212 billetter til «Blücher», filmen om det tyske krigsskipet som ble senket i Drøbaksundet 9. april 1940.

    Filmen hadde premiere på norske kinoer 26. september og hadde den best besøkte premierehelgen for en norsk film siden 2021.

    (NTB)

    Bjørn Sundquist, Odin Waage, Daniel Fahre m.fl. poserer for et bilde foran et skilt
    Foto: Geir Olsen / NTB
  • – Bruker eit samansurium av referansar

    I 2024 var Roc Boyz Noregs mest spelte nasjonale artist på Spotify. No gir dei tre gutane frå Bærum ut sitt fjerde album.

    – «Blueprint» beheld i høgste grad tematikken Roc Boyz har blitt kjende for, noko låtar som «Narco freestyle» og «Drugs N love» gjer klinkande klart, skriv NRK P3s musikkritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    – Tekstane på det nye albumet verkar ikkje som om dei er skrive for å provosere. Men dei er heit openbert skrive for å engasjere og egge opp publikum, om det er i ei stue på heimefest eller i mengda på ein festival, konkluderer ho.

    En gruppe menn i en boksering
    Terningkast 4 Musikk

    «Ikkje skrive for å provosere»

    ANMELDELSE: «Blueprint» av Roc Boyz