Hopp til innhold

Norsk filmbransje flagger ut produksjonen

Stadig flere norske filmer spilles inn i utlandet. Nå frykter norske filmarbeidere at hele bransjen skal smuldre bort.

Etterarbeidet med reisen til julestjernen

I disse dager fullføres arbeidet med nyinspillingen av «Reisen til julestjernen». 2/3 av innspillingen fant sted i Tsjekkia.

Foto: Peter von Tangen-Jordan / NRK

I disse dager fullføres arbeidet med nyinnspillingen av «Reisen til julestjernen».

Produsentene av den norske juleklassikeren dro til Tsjekkia under innspillingen, og opplevde på den måten å få mye mer ut av pengene.

Sigurd Mikal Karoliussen, produsent Moskus Film

Sigurd Mikal Karoliussen, produsent Moskus Film

Foto: Peter von Tangen-Jordan / NRK

– Norge er et høykostland. Det er ikke noe mer mystisk enn det, sier produsent for filmen, Sigurd Mikal Karoliussen i Moskus Film.

Selskapet er ikke det eneste som drar til utlandet med norske filmprosjekter.

Filmer som «Hodejegerne», «Appelsinpiken»,« Kon-Tiki», og den kommende filmen bygget på Knut Hamsuns «Victoria», er alle helt eller delvis spilt inn i utlandet.

Tall fra Norsk filminstitutt viser at nesten hver fjerde norske film fra 2011 ble spilt inn hovedsakelig i utlandet.

Langt billigere

Produsentene bak «Reisen til julestjernen» merket godt at det var penger å spare på å ta produksjonen ut av landet.

– 2/3 av innspillingen av filmen fant sted i Praha og utenfor Praha. I ettertid har vi sett at vi bare har brukt 1/3 av budsjettpengene våre der nede. 2/3 av pengene er brukt i Norge, sier produsent Sigurd Mikal Karoliussen.

Han er fornøyd med at de sparte penger, men ser også at utflaggingen kan ha problematiske sider.

– Det kan på sikt bli vanskeligere å finne kompetent stab i Norge hvis det går for lang tid mellom de store produksjonene her hjemme, sier han.

Frykter for bransjens framtid

Terje Lind Bjørsvik

Terje Lind Bjørsvik, prosjektansvarlig for spillefilm, Filmforbundet.

Foto: Peter von Tangen-Jordan / NRK

Den bekymringen deles i aller høyeste grad av Terje Lind Bjørsvik, som er prosjektansvarlig for spillefilm i Filmforbundet.

Han frykter at utflaggingen kan føre til at hele bransjen smuldrer bort.

– Vi får meldinger fra erfarne filmarbeidere som først er blitt lovet jobber, og så får de beskjed kort tid før produksjonen starter om at den er blitt flyttet til utlandet, sier Lind Bjørsvik.

Tendensen fra de siste årene er tydelig.

I 2008 og 2009 hadde ingen norske filmer utlandet som innspillingssted. I 2010 var tallet tre, og i 2011 var hele sju filmer hovedsakelig spilt inn i utlandet, ifølge tall fra NFI.

Bjørsvik i Filmforbundet er redd for at norske filmarbeidere ikke får den kontinuiteten de trenger for å opprettholde en internasjonal standard, og at de over sikt kan forsvinne helt.

– Når folk mister engasjementer så får de ikke penger, og da er det plutselig NAV som blir den største arbeidsgiveren til filmbransjen. Det er det ingen som ønsker, sier han.

Inspilling av Reisen til julestjernen

2/3 av innspillingene til «Reisen til julestjernen» ble gjort i utlandet.

Foto: Bilder fra "Reisen til julestjernen", produsent: Sigurd Mikal Karoliussen, Jan Eirik Langøen

Hvert år deler Norsk filminstitutt (NFI) ut 300 millioner kroner til produksjon av norske filmer.

Filmforbundet mener det er problematisk at stadig mer av disse pengene går til produksjoner i utlandet, og etterlyser grep for å sikre framtiden til norske filmarbeidere.

– Vi mener at hvis det ikke er spesielle grunner som gjør at man må utenlands for å produsere filmen, så bør den produseres i Norge, sier Bjørsvik.

– Mangler hjemler

Ivar Køhn

Ivar Køhn, Avdelingsdirektør for Utviklings- og produksjonsavdelingen i Norsk Filminstitutt.

Foto: Ida Meyn / Norsk filminstitutt

Ved Norsk filminstitutt har de lagt merke til filmflukten, men tror foreløpig ikke det er grunn til å slå full alarm.

– Dette er en utvikling vi har sett internasjonalt de siste årene. Filmproduksjoner flytter seg fra land til land ut ifra hvor det er billigst. Jeg tror at dette går litt i bølger, og at vi vil se at det fortsatt er plass til store produksjoner i Norge, sier avdelingsdirektør Ivar Køhn i Norsk filminstitutt.

NFI har ingen planer om å stille krav til at det benyttes norsk arbeidskraft i norske filmer.

– Vi følger med på hvordan dette slår ut for det norske filmmiljøet, men det er ingen hjemler i våre forskrifter som gjør at vi kan kreve at produksjonen legges til Norge, sier Køhn.

Kulturminister Anniken Huitfeldt avviser også at det kan bli aktuelt å innføre et slikt krav.

– Vi må legge til rette for bedre filmmiljø i Norge, slik at de som lager filmer velger Norge. Men vi kan jo ikke pålegge at for eksempel Kon-Tiki skal tas opp i Norge. Det vil være veldig dårlig for norsk filmbransje, sier hun.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka