Hopp til innhold

Rihanna og Bieber opp på tronen

Rihanna og Justin Bieber har vippet Lady Gaga ned fra den sosiale nett-tronen.

Justin Bieber og Rihanna

Akkurat nå er det Justin Bieber og Rihanna som er de aller mest innflytelsesrike artistene på nettet.

Foto: (Fotomontasje NRK) / Scanpix / Reuters

Lady Gaga

Interessen for hva Lady Gaga sier og foretar seg på nettet har dalt.

Foto: Chris Pizzello / Ap
Justin Bieber

Justin Bieber ser ut til å være den artisten som får mest oppmerksomhet i de sosiale mediene akkurat nå.

Foto: DARRYL DYCK / Ap
Barack Obama

Selv president Barack Obama får mindre oppmerksomhet på nettet enn Justin Bieber.

Foto: SAUL LOEB / AFP
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Inntil nylig var det Lady Gaga som toppet listen over de mest populære artistene på de sosiale mediene.

Ned på tredje

Men nå er det Rihanna og Justin Bieber som dominerer.

Les også:

Musikkmagasinet Billboard samler data fra nettsamfunnene MySpace, YouTube, Facebook, Twitter og iLike og finner ut hvem som har størst innflytelse.

På oversikten Social 50 har Lady Gaga tidligere vært på toppen, men har nå på tredjeplass.

The Black Eyed Peas og Enimen følger på fjerde og femteplass.

Bieber dominerer

Men Billboard er ikke de eneste som samler informasjon om sosiale aktiviteter på nettet for de musikalske stjernene. Det gjør også tjenesten Klout, som måler en litt annen del av nettet – men også Facebook og Twitter, i tillegg til Google og forskjellige Ping-tjenster.

Deres tall viser at det er Justin Bieber som akkurat nå har størst innflytelse. Og han er ikke bare større enn sine musikalske konkurrenter; han slår ifølge NME ut både Barack Obama og Dalai Lama.

Repeterers millioner av ganger

Populariteten måles blant annet ved å se på hvor ofte Twitter-meldinger blir re-twitret.

Justin Biebers Klout-score er på 100. Hans meldinger blir gjentatt i gjennomsnitt omkring 5 millioner ganger hver gang han twitrer noe, mens president Obamas meldinger i det sosiale nettsamfunnet i gjennomsnitt «bare» repeteres 250.000 ganger.

Til sammenlikning har for eksempel Liam Gallagher en Klout-score på 74 og Lady Gaga har 89.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters