Hopp til innhold

To atomgeneratorer forsvunnet i arktis

Dødelig radioaktiv Strontium-90 kilde, som ble brukt til å gi kraft til fyrtårn, har sannsynligvis blitt skylt ut i det arktiske hav.

Lykt på Litløy fyr

De atomdrevne fyrtårnene i Russland byttes ut med solarpaneldrevne fyrtårn. To av generatorene er nå savnet. (Bildet av lykten på Litløy fyr er brukt som illustrasjon.)

Foto: Ellen Marie Hansteensen / Litløy fyr

Sovjet Unionen brukte sterkt radioaktive kraftkilder til å gi kraft til avsidesliggende fyrtårn på 70-tallet.

De siste ti årene har store ressurser blitt brukt på å samle og sikre de potensielt farlige radioktive kildene. Norge var med på å finansiere fjerningen av 180 såkalte radioisotopgeneratorer (RTG) langs kysten av Barentshavet, Petsjorahavet, og Kvitsjøen, i perioden 2001 til 2009.

Disse fyrtårnene får nå strøm fra solpaneler med nok batterikapasitet til å vare året rundt.

  • Les også:

To generatorer savnet

USA er nå i gang med å fortsette finansieringen av å fjerne flere av disse generatorene, etter at Norges engasjement gikk over. Også Canada planlegger å få fjernet flere av disse RTGene langs nordkysten av Sibir.

For noen av disse generatorene kommer altså fjerningen for sent.

Russlands hydrografiske byrå og den føderale etaten for sjø og elv transport har lett etter gamle RTG fyrtårn, og forteller at to av disse er savnet, ifølge barentsobserver.

Tsjernobyl, fotografert timer etter ulykken

Radioaktiviteten fra den ene av de savnede generatorene regnes å være 2000 ganger mindre enn den radioaktive strålingen fra Tsjernobyl ulykken.

Foto: Anatoliy Rasskazov / Ap


Informasjonen om de bortkomne generatorene er å finne i denne rapporten av Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA).

Skylt ut i havet

Atom generatoren A 700 IBS veier 318 kg, og er savnet fra Lishniy øya i Karahavet. Øya tilhører Severnaja Zemlja skjærgården nord for Tajmyrhalvøya, nord i Russland.

Aleksandr Grigoriev ved Kurchatov instituttet i Moskva sier til Izvestia at generatoren sannsynligvis har blitt skylt ut i havet. Kysten der fyrtårnet stod er nemlig delvis vasket bort av havet.

Radioktiviteten til denne RTGen er antatt å være mellom 170.000 og 185.000 millarder becquerel. Det tilsvarer omtrent en 2000 del av strålingen som kom fra Tsjernobyl ulykken.

Den andre savnede generatoren befant seg i et fyrtårn langt til øst på Kamtsjatkahalvøya.

56 atomdrevne fyrtårn i drift

I dag er det 56 fyrtårn med atomgeneratorer i drift i den vestlige og sentrale delen av Nordøstpassasjen, fra Yamal-halvøya i vest til Nysibirøyene i øst.

Korte nyheter

  • Glatt på veiene i Finnmark lørdag

    Statens vegvesen melder om at det er glatt på veien mellom E6 Olderfjord og E69 Storbukt, i Finnmark.

    Det samme gjelder langs fylkesvei 889 Smørfjord til Havøysund.

    Foreløpig er ingen veier i Finnmark stengt.

    Veistrekning.
    Foto: Statens vegvesen
  • Offisiell åpning av Giellavahkku 2025

    I år er den offisielle åpninga av samisk språkuke, Giellavahkku 2025, lagt til Nesseby.

    Giellavahkku er et initiativ fra Sametinget på norsk side.

    Åpningsarrangementet finner sted på Nesseby oppvekstsenter i dag kl. 14:00. Der blir det taler fra ordfører og Sametinget, og konsert med Emil Karlsen.

    Målet med språkuka er å løfte statusen til de samiske språkene, og øke kunnskap om samiske språk og kultur i hele samfunnet.

    Private og offentlige institusjoner, næringsliv, organisasjoner og andre aktører inviteres til å synliggjøre samiske språk denne uka.

    Resten av uka arrangeres det ulike arrangementer rundt om i Sápmi.

    Diagram, Solstrålediagram
    Foto: Sámediggi
  • Nordlendinger blant de mest ansvarlige på vinterdekk

    Bare 1,6 prosent av bilistene i Nordland kjører med piggfrie vinterdekk hele året, viser en fersk undersøkelse for Tryg Forsikring. Det er blant de laveste tallene i landet.

    Tallene kommer fram i en landsomfattende spørreundersøkelse gjennomført av YouGov.

    Til sammen oppgir 18 prosent av norske bilister at de bruker piggfrie vinterdekk hele året – til tross for at det kan gi dårligere veigrep og økt ulykkesrisiko.

    – Vinterdekk som brukes om sommeren slites raskere, og gummien svekkes. Det kan gjøre dekket langt dårligere på snø og is, sier Lise Norstrøm, fagsjef i Tryg, i en pressemelding.

    Fra 16. oktober er det lov å bruke piggdekk i Nordland.

    Grå bil med vinterdekk
    Foto: Shutterstock - Tryg Forsikring