Hopp til innhold

Grønt lys for trafikkportal

Kulturdepartementet har endelig godkjent NRKs søknad om trafikkportal. Det betyr at Norge får en ny nasjonal reiseplanlegger

Togskinner grønt lys
Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Regjeringen godkjenner at NRK kan bidra til å lage en nasjonal rute- og trafikktjeneste i samarbeid med Statens vegvesen, Ruter og NSB. Tjenesten skal hjelpe nordmenn å reise raskere og mer miljøvennlig.

Trafikktjenesten er et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen, Ruter og NRK, og vil trolig bli utvidet med NSB og andre kollektivaktører i løpet av kort tid. Dette samarbeidet er en forutsetning for å skape den tjenesten i Norge som kombinerer all informasjon for veg- og kollektivtransport.

– NRK tok initiativ til å etablere en nasjonal rute- og trafikkportal basert på erfaringene med yr.no, der vi så at nettbaserte tjenester gir nordmenn bedre og mer presise værvarsel enn vi har kunnet formidle via radio og TV.

NRK har formidlet trafikkinformasjon på radio i 60 år, nå ønsker vi å gi nordmenn et enda bedre og mer presist trafikkinformasjonstilbud via internett og mobil, sier Sindre Østgård, sjef for Nye medier i NRK.

Sindre Østgård

Sindre Østgård, sjef for Nye medier i NRK, er glad for at NRK har fått klarsignal til å kunne bidra til den nye nasjonale trafikktjenesten.

Foto: NRK

All reiseinformasjon på ett sted

Den nye tjenesten skal hjelpe folk med å få oversikt over trafikken for å kunne ta gode og bevisste veivalg i hverdagen. Tjenesten skal også melde om alle type hindre som senker trafikkflyten, fra ulykker og køer til planlagte hendelser som utbedring og vedlikehold av vei og linjer.

I dag tilbys brokker av trafikkinformasjon på mer enn 60 ulike norske nettsteder. Brukeren må lete flere forskjellig steder for å finne all informasjonen som trengs for å være oppdatert på både reiserute, kjøreforhold og hindringer/avvik.

– Mangelen på samlet og oversiktlig trafikkinformasjon har ført til at mange bruker unødvendig mye tid på køståing, stengte veier og lignende trafikale problemer, og at færre bruker det kollektivtilbudet som finnes. Den samfunnsmessige gevinsten ved å lage en ny nasjonal trafikkinformasjonstjeneste vil derfor være stor, og NRK er svært glade over at vi kan bidra til dette arbeidet, sier Østgård.

Informasjon om vegnettet vil være tilgjengelig for hele landet allerede fra starten av, men det er befolkningen på Østlandet som først får nyte godt av informasjon og rutetider for kollektivtrafikken. Tjenesten lanseres i løpet av første halvår 2013, og i løpet av de nærmeste årene vil tjenesten dekke hele landet.

Frie data

Norsk trafikkinformasjon er i dag fragmentert og vanskelig tilgjengelig, og det finnes ingen samlet oversikt over all norsk vei- og kollektivtrafikk. En viktig bieffekt av den nye trafikktjenesten er at norske kollektivdata nå blir samlet og frigitt slik at hvem som helst får tilgang til datagrunnlaget.
– Vi har som mål å bidra til frigiving av så store datamengder knyttet til norsk kollektiv- og biltransport som mulig, og alle data som brukes i portalen vil være tilgjengelig for andre aktører. Selve dataene vil bli frigitt via Statens vegvesen og Ruter, men NRK vil lage sammenstilte datatjenester som vil være fritt tilgjengelig for både privatpersoner og kommersielle selskap, sier Sindre Østgård.

Kvalitetssikret innhold

Det finnes allerede svært mange bilreiseplanleggere på nett og mobil i dag. Svært få av disse er laget i Norge, og de fleste mangler informasjon om ulykker eller vinterstengte veger. Informasjonen om åpne/stengte veger har vært fritt tilgjengelig fra Statens vegvesen i en årrekke uten at det har blitt integrert i de større tjenestene.

– Google Maps er trolig den mest brukte reiseplanleggeren i Norge i dag. Google har ingen eller liten kvalitetssikring av reiserådene sine. Til tross for at for eksempel Valdresflye er stengt i dag, gir Google likevel råd om å bruke denne veien over fjellet. Vi vil være med å lage et tilbud folk kan stole på, sier Sindre Østgård.

Den nye tjenesten skal ha kvalitetsikrede reiseråd; tjenesten vil eksempelvis gi alternative veiruter når veger er vinterstengt.

Godkjent av regjeringen

På grunn av et EU-direktiv må nye, store tjenester fra NRK forhåndsgodkjennes av Kongen i statsråd. NRK har søkt om å få bidra til å løfte tjenesten, og søknaden er svært grundig behandlet av embetsverket i departementene i løpet av 1½ år. Konklusjonen deres er at tjenesten helt klart kan være en del av NRKs allmennkringkastingsoppdrag. Avgjørelsen er tatt av regjeringen, og er gjort i henhold til NRKs vedtekter, ulike føringer fra EU, EØS og ESA, samt vedtak gjort i Stortinget. NRKs oppdrag er svært grundig behandlet i Stortinget de siste årene.

- NRK har siden 60-tallet drevet trafikkinformasjon, og jeg er glad for at vi fortsatt kan gjøre dette og på en moderne, digital måte. Den samfunnsmessige gevinsten ved å lage en ny nasjonal trafikkinformasjonstjeneste vil derfor være stor, og NRK er svært glade over at vi kan bidra til dette arbeidet, sier Bjerkaas.