Hopp til innhold

Bilistene får regninga

De som pendler mellom Hamar og Elverum må heretter betale 80 kroner i bompenger hver dag.

bomstasjon
Foto: Sundsdal, Svein / Svein Sundsdal/NRK

Det er realiteten bak regjeringas storsatsing på vegutbygging.

Nasjonal Transportplan 2010-2019, som ble lagt fram i dag, kalles tidenes vegløft. Men selv om vegmillionene ruller ut av statskassa, må altså bilistene selv ta en stor del av regninga.

Rv25/3: 40 kr

Riksvei 3/25 mellom Brenneriroa i Løten og Basthjørnet i Elverum skal bygges ut til fire-felts veg.

Til det bevilger staten 200 millioner kroner. Men totalkostnaden er så mye større og her skal bililstene betale hele 90 prosent av regninga via bompenger.

Prisen blir 40 kroner hver vei.

Stortingsrepresentant Eirin Faldet (Ap) er likevel strålende fornøyd med denne strekningen skal bygges ut.

- Dette har vært en flaskehals i så mange år, at det er flott at det endelig gjøres noe der, sier Faldet.

E6: 85 kr

E6-utbyggingen sør for Hamar skal fortsette. Regjeringa bevilger 2 milliarder til det i perioden 2010-2019.

Her skal 70 prosent av kostnaden betales av bilistene via bompenger.

Prisen blir 85 kroner hver vei.

Også E6 nord for Hamar skal bygges ut. Og også her blir fnansieringen delt mellom Staten og bilistene selv.

Rv 2: 30 kr

Utbyggingen av riksvei 2 mellom Kongsvinger og Kløfta skal fortsette i perioden.

Her blir det bevilget 2,1 milliarder kroner til anleggstart på strekningen Kongsvinger - Slomarka.

Men det forutsetter at det blir enighet om bompengefinansiering i tillegg. Bomavgiften her blir på 30 kroner. I tillegg er det allerede en annen bomstasjon på riksvei 2.

"Gratis"

Prosjektene i Hedmark som ene og alene skal betales av Staten er utbedringer av riksvei 3 gjennom Østerdalen og dobbeltspor på jernbanen mellom Hamar og Eidsvoll.

Her blir det bevilget 1,5 milliarder kroner til riksvei 3 og 6,5 milliarder til dobbeltspor.