Hopp til innhold

– Det var tungt å se at båten gikk ned

Det var i åttetiden i dag morges at Endre Jakobsen fra Båtsfjord oppdaget at båten tok inn vann, og sendte ut nødsignal. Han ble berget av lettbåten til kystvaktfartøyet «KV Farm». Men måtte se sjarken sin forsvinne under havoverflata.

Fisker reddet utenfor Båtsfjord

Fiskeren ble plukket opp av «KV Farm» og ble tatt ombord på redningsskøyta. Der så han på at båten hans sank.

Foto: Greger Jönsson / Redningsselskapet

– Det var tungt å se at båten gikk ned. Jeg har hatt den i ti år. Det var godt å komme ombord på redningsskøyta, og komme meg velberga hjem, sier fisker Endre Jakobsen etter at båten hans «Havbrus» sank.

Jakobsen oppdaget plutselig at maskinrommet var fullt av vann. Han ropte «Mayday» på VHF klokken åtte på morgenen. Da befant han seg på fiskefeltet mellom Båtsfjord og Berlevåg.

Kort tid etter at alarmen gikk var redningsskøyta «Reidar von Koss», fiskebåten «Soya», kystvaktfartøyet «KV Farm», supplyfartøyet «NSO Crusader» og et redningshelikopter på vei.

– Humøret er litt opp og ned, det svinger. Det er ikke noe godt syn å se båten sin forsvinne, sier Jakobsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Sjark går ned

Redningsmannskapet og fisker Endre Jakobsen måtte bare se sjarken gå ned tidlig i morges.

Foto: Greger Jönsson / Redningsselskapet

Trygt ombord

Fiskeren ble plukket opp av lettbåten til «KV Farm» og ble tatt ombord.

– Da var situasjonen under kontroll, men vi så at båten var på tur å synke, sier skipper Odd Arne Hermansen på redningsskøyta «Reidar von Koss» .

Hermansen forteller at redningshelikoptret var 15 minutter unna, men snudde siden Endre Jakobsen var berget. Han stod klar på dekk i redningsdrakt og kunne gå rett ombord i lettbåten.

– Vi gikk til land, sier Odd Arne Hermansen skipper på «Reidar von koss». Og de andre kunne gå tilbake til arbeidet sitt. Vi var ute rundt en time og femti minutter, før det hele var over. Det var sørvestlig liten til stiv kuling, noe som er et greit vær å fiske i. Og det er bra det ikke var mere vind og bølger, det ville gjort redningsaksjonen vanskeligere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fisker sammen med sine redningsmenn

Fisker Endre Jakobsen sammen med styrmann Steinar Olsen, kokk Kenneth Akseth, maskinist Greger Jønsson og skipsfører Odd Arne Hermansen.

Foto: Inge Wahl / Redningsselskapet

Har opplevd forlis før

Dette er det andre forliset som Jakobsen opplever. Det første forliset han opplevde var på åttitallet og er ikke noe han hadde lyst å oppleve igjen.

Da det stod på trodde ikke Endre Jakobsen at båten skulle synke. Han var sikker på at båten skulle berges.

– Jeg fikk sjekket maskinrommet, men da var det allerede halvfullt med vann. Jeg forsøkte å lense båten, men det kom bare inn mere vann. Da var de andre båtene en time unna, men jeg forstod ikke da at det var for seint. Når de kom med lensene rakk de kun å klargjøre de, før båten forsvant.

Årsaken til at plastbåten «Havbrus» forliste er ukjent. Båten som er bygd i siste halvdel av åttitallet var oppgradert.

– Det vi vet er at båten tok inn vann, men ikke hvor. Båten sprang lekk, som vi sier på sjøen, sier Odd Arne Hermansen skipper på «Reidar von koss».