Flere meteoritter kan treffe jorda

Ny forskning viser at faren for å bli truffet av en meteoritt er større enn vi tror. I tilegg kan det ha enorme politiske konsekvenser.

Illustrasjonsbilde meteoritt treffer jorda

Det stråler et sterkt lys fra en meteor som eksploderer innenfor jordas atmosfære, noen minutter senere kommer en voldsom trykkbølge. Illustrasjonsbilde.

Foto: NASA/D. Davis

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Hundrevis av meteorider treffer jordas atmosfære hver dag, men bare et fåtall kommer seg gjennom og fortsetter ferden inn mot jorda.

Før har forskerne trodd at mindre meteoritter oppløses i ferden gjennom atmosfæren, og gjør minimal skade når fragmentene treffer jorda.

Nå har forskerne studert kraterfunn i Egypt og Canada og funnet ut at mindre meteoritter oftere kommer seg helskinnet gjennom atmosfæren enn man trodde, og at faren for store konsekvenser ar alvorligere enn man før har trodd, skriver vitenskapsmagasinet Science.

Se Newton-spesial om meteoritter

Fikk hjelp av Google

Kratre fra små meteoritter er vanlige på månen og andre planeter i solsystemet vårt, men de har vært relativt sjeldne å finne på jorda. Bare 15 av jordas 176 kjente krater er mindre enn 300 meter brede.

I 2008 oppdaget forskere et lite krater i Egypt ved hjelp av bilder fra google earth. Det såkalte Kamil-krateret er bare 45 meter bredt, og forskerne er overbevist om at det er lagd av en jern-meteoritt på rundt 1,7 tonn.

Meteorkrater

Slik ser Kamilkrateret ut fra Google earths satelittbilde

Foto: Google Earth

Et lignende krater ble nylig også oppdaget i Canada.

Større fare enn vi tror

Massimo D'Orazio fra Universitetet i Pisa sier til bladet ”Geology” at den egyptiske meteoritten traff jorda med en kraft på 9,1 tonn, og at den må ha veid mellom 20-40 tonn da den kom inn jordas atmosfære.

Nå er flere forskere overbeviste om at lignende meteoritter treffer jorda oftere enn vi tror. En meteoritt som treffer jorda i én bit gjør større skade enn mange små fragmenter.

Knut Jørgen Røed Ødegaard holder en meteoritt

Astrofysiker Knut Jørgen Rød Ødegård sier meteoreksplosjoner kan få fatale konsekvenser. Her holder han en relativt ufarlig meteorittbit

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Men astrofysiker Knut Jørgen Rød Ødegård sier meteorene slett ikke trenger å treffe jordskorpa for å ha alvorlige konsekvenser.

For selv om de eksploderer i lufta kan de skape enorme trykkbølger.

Hvis meteoren som falt over Nord-Troms i 2006 i stedet hadde falt over Oslo, hadde det vært så store trykkmengder at den hadde blåst ut ruter, og lysglimtet ville skapt trafikkaos, sier Rød Ødegård.

Sammenligner med en atombombe

Så vidt man vet har aldri et menneske blitt alvorlig skadd i forbindelse med et meteornedslag på jorda. Det er likevel ingen grunn til å undervurdere konsekvensene, mener Rød Ødegård.

– I dag er samfunnet mye mer følsomt for bi-effektene av slike hendelser enn før, sier han.

Det gjelder både infrastruktur og kommunikasjon, men det kan også ha store politiske konsekvenser.

Når en meteor faller ned mot jorden, kommer den som en ildkule som er mer lyssterk enn solen. Noen minutter senere kommer det en svært tykkbølge.

– Ett kilo meteormateriale tilsvarer effekten av hundre kilo dynamitt, opplyser Rød Ødegård.

Meteoritten som lagde krateret i Egypt veide sannsynligvis rundt 1,7 tonn, og tilsvarte dermed effekten av 170 000 kilo dynamitt.

Han sier slike fenomener lett kan føre til misforståelser og utøse fatale reaksjoner, spesiellt i land med politisk uro.

– I 2002 for eksempel, var det et mindre objekt som eksploderte over det østlige middelhavet. Hvis det hadde kommet inn i atomsfæren noen timer senere hadde den i stedet eksplodert over Gulfområdet, og kunne lett ha blitt forvekslet med en atombombe. Man kan jo bare forestille seg hvilke konsekvenser det ville fått, sier Rød Ødegård.

Mer overvåkning

Selv om man oppdager flere meteoritter, betyr det ikke nødvendigvis at det er flere som kommer seg inn i atmosfæren. I dag vet man bedre hva man skal se etter og man har tilgang til bedre overvåkningsutstyr.

– Sannsynligheten for at flere meteoritter overlever ferden inn mot jorden øker, men statistikken kan jo være påvirka av at man har funnet flere krater, sier Philip Bland ved Imperial College i London til Science.

Rød Ødegård sier man ikke trenger å gå rundt med angst for å bli truffet av en meteoritt.

Men de indirekte konsekvensene kan være svært alvorlige, og sannsynligheten for at de treffer jorda er mye større enn man før har trodd, sier han.