Hopp til innhold

Norske skip rammet av grunnstøting i Suezkanalen

Et gigantisk konteinerskip stod i dag nærmest på tvers i Suezkanalen og blokkerte trafikken i en av verdens viktigeste kanaler. Tre norske skip venter på en innsjø like sør for konteinerskipet.

Eit 400 meter langt skip har satt seg fast, og sperrar trafikken i Suez-kanalen

Skipet som har satt seg fast er 400 meter langt og sperrer trafikken i Suezkanalen

Det, 400 meter lange og 59 meter brede konteinerskipet MV Ever Given kjørte seg fast tirsdag.

Et bilde publisert på Instagram som er tatt av Julianne Cona, som befinner seg på naboskipet Maersk Denver, viser at Ever Given nærmest lå på tvers i kanalen.

Flere forsøk på å få skipet løs gav ikke resultater.

Ifølge Cairo24 var det en motorsvikt som førte til at skipet kom ut av kurs, grunnstøtte og satt seg fast i mudderet.

En talsmann for rederiet Evergreen Marine Corporation sier til de internasjonale nyhetsbyråene AFP og AP at skipet flyttet seg under plutselige, sterke vindkast midt under en sandstorm.

Det samme bekrefter en egyptisk tjenestemann overfor AP. Det uklart om dette skjedde før eller etter motorene sviktet.

Laster Twitter-innhold

Tre norske skip venter i kø

Det grunnstøtte skipet har ført til trafikkork mellom Middelhavet og Rødehavet. Ifølge Bloomberg News har flere enn 100 skip stått i seilingskø.

På stedet der skipet står fast, er det bare ett passeringsløp.

Tre skip i den norskkontrollerte utenriksflåten befinner seg for øyeblikket på Great Bitter Lake, midt i Suezkanalen, opplyser direktør i Norges Rederiforbund, John Hammersmark til NRK. Samtidig er det flere norske skip som forsinkes på vei inn i kanalen fra begge retninger.

Fordi det er usikkert når kanalen kan åpnes igjen, er det for tidlig å si hvilke kostnader dette har for de norske skipene.

– Dersom tidsplanen opprettholdes antar flere at forsinkelsen kan absorberes av markedet, sier Hammersmark.

Ny rute vil ta 15 dager ekstra

MV Ever Given grunnstøtte i Suezkanalen.

Bildene som er tatt av de egyptiske kanalmyndighetene viser hvordan skipet står fast.

Foto: Suez kanalmyndigheter via Reuters

MV Ever Given kom rundt 6 kilometer oppover i kanalen, etter å ha seilt inn fra den sørlige inngangen ved byen Suez, før grunnstøtingen skjedde.

Mens det jobbes med å få løs skipet, har kanalmyndighetene valgt å åpne en historisk del av kanalen, for å avhjelpe køen.

Samtidig melder Reuters at 10 tankskip som frakter 13 millioner fat med råolje kan bli påvirket av at kanalen er blokkert. En ny seilrute vil ta 15 dager ekstra.

Flere taubåter forsøker å frigjøre det taiwanske skipet, som er blant de største konteinerskipene i verden med en kapasitet til å frakte 20.000 konteinere.

Nå brukes det også gravemaskiner på land, i et forsøk på å få løs baugen på skipet.

MV Ever Given som har grunnstøtt i Suezkanalen.

En taubåt bistår MV Ever Given i forsøkene på å komme seg løs.

Foto: Suez kanalmyndigheter via Reuters

Bruker gravemaskiner

Skipet, som går i trafikk mellom Asia og Europa, var på vei fra Kina til Rotterdam, skriver The Guardian.

Den 150 år gamle kanalen er fortsatt en svært viktig handelsrute internasjonalt. Rundt 19.000 skip seiler årlig gjennom kanalen, noe som tilsvarer 10 prosent av all maritim skipstrafikk.

Den egyptiske presidenten Abdel Fattah al-Sisi bestemte i 2014 at kanalen skulle utvides. Målet var å redusere ventetiden, øke kapasiteten og gi tilgang til store skip. Målet har vært at innen 2023 skal dobbelt så mange skip seile gjennom kanalen.

Ever Given er registrert i Panama, men eies av det taiwanske rederiet Evergreen Marine Corporation. Mannskapet skal være i god behold, det samme med den store lasten med konteinere.

SISTE NYTT

Siste nytt