Rapporten, som ble lekket til amerikanske medier denne helga, viser en rekke nye feil som, ifølge den 55 sider lange teksten, vil komme til å koste opp mot en milliard dollar – kun for å endre flyene som allerede er i produksjon.
Sprekkdannelser og elektriske feil
Blant funnene i rapporten er at flyene i høy hastighet opplever så mye turbulens at det kan danne seg sprekker i skroget på jagerflyene.
En av de større feilene skal ifølge nettstedet Wired gjøre flyene mindre usynlige på radaren enn det produsenten Lockheed Martin har lovet.
Det er også funnet feil i de elektriske systemene som gjør reservenettet mindre pålitelig, og bremsekroken på de eksisterende flyene kan måtte designes på nytt.
– Feilene er velkjent for Norge, forteller statssekretær Roger Ingebrigtsen i Forsvarsdeparementet til NRK.no.
Ifølge ham er det viktig at «flest mulig av eventuelle feil avdekkes nå i en tidlig fase».
Gjør endringer underveis i produksjonen
Produsenten Lockheed Martin jobber ut fra en «samtidighetsplan» som gir dem lov til å masseprodusere fly, potensielt hundrevis av dem, samtidig som de driver testing av flyene.
Underveis i prosjektet har en rekke gjennomganger vist feil som må rettes før de tas i bruk. Endringene har i praksis størst betydning for det amerikanske forsvarsdepartementet, som har bestilt nær 2500 fly.
Forsvarsdepartementet her hjemme er bare glade til for at amerikanerne er såpass nøye.
– Det er svært betryggende for Norge, som et lite land, at den desidert største kunden USA, satter de høyeste krav og sørger for at alle feil og mangler rettes opp, sier Ingebrigtsen.
Les også:
Føler seg trygge på levering
Endringene vil få store konsekvenser for de endelige kostnadene på jagerflyene, men ifølge Ingebrigtsen bærer ikke Norge disse kostnadene.
For å betale for endringene i de allerede produserte flyene, skal Pentagon ifølge nettstedet Wired ha avbestilt flere av USAs jagerfly.
Siden 2010 har prosjektet blitt omorganisert to ganger, noe som har ført til kostnadsøkninger og en forlengelse av leveringsfristen fra produsenten.
Denne uken meldte Aftenposten at
.Forsvarsdepartementet her hjemme føler seg imidlertid trygge på at flyene vil bli levert i tide.
– Den norske hovedanskaffelsen vil etter planen starte i 2018. Vi føler oss trygge på at flyet om fem-seks år frem i tid vil operere på et meget tilfredsstillende nivå, sier Ingebrigtsen.
Les mer: