Atheist Shoes er ifølge sine egne nettsider en samling kunstnere og skomakere i Berlin som håndlager Bauhaus-inspirerte sko for «folk som ikke tror på gud(er)».
«Vi er heldige som bor i Berlin, en by hvor rundt regnet to tredeler av innbyggerne er ateister. Men vi er klar over at det fremdeles finnes steder hvor det er vanskelig å være gudløs», heter det på hjemmesiden.
Ett slikt sted er åpenbart USA.
Ateist-merkede pakker forsvant
Atheist Shoes begynte å fatte mistanke da amerikanske kunder begynte å klage over at pakkene ikke kom frem i posten, og ba produsenten om å ikke klistre ordet «ateist» på utsiden av forsendelsen.
– Folk i USA kontaktet oss og fortalte at de rett og slett var redde for å ikke få skoene sine dersom de var merket med «ateist», sier mannen bak Atheist Shoes, David Bonney, på telefon fra Berlin til NRK.
Kunne det være slik at gudfryktige arbeidere i United States Postal Service (USPS) saboterte forsendelsene?
(Saken fortsetter under bildet.)
Tok saken i egne hender
David Bonney og de andre skomakerne bestemte seg for å gjøre en test: De sendte to pakker til 89 forskjellige adresser i USA, og dekket nesten hver eneste delstat. Av de 178 pakkene hadde halvparten tape med ordet «ateist» på utsiden, mens halvparten var uten.
Resultatet lemnet ingen tvil om den religiøse overbevisningen til USPS-medarbeiderne:
Ateist-merkede pakker brukte i gjennomsnitt tre dager lenger på å komme fram, og det var ti ganger mer sannsynlig å ikke komme fram i det hele tatt, ifølge selskapet selv.
En ateistpakke sendt til Michigan brukte 37 dager lenger tid på reisen enn sin mer anonyme venn.
(Saken fortsetter under bildet.)
– Jeg ble veldig overrasket over at resultatet var så klart, og over at så mange pakker ikke kom fram i det hele tatt, sier Bonney.
Han er sikker på hva som er årsaken.
– Jeg er overbevist om at det finnes utrolig mye fordommer mot ateister i USA. Det er mange fundamentalistiske kristne der, sier Bonney.
– Men jeg aner ikke hvordan de forsvinner. Jeg kan ikke skjønne at folk faktisk stjeler pakkene med ateist-merket, sier han.
Europeerne bryr seg ikke
En lignende kontrolltest i Europa avslørte at der er postarbeiderne helt likegyldige til hvorvidt pakkene de distribuerer gir uttrykk for å ha en troløs avsender.
– Vi har sendt masse sko til Norge, og de kommer alltid frem. Null problem, forteller David Bonney.
(Saken fortsetter under bildet.)
Atheist Shoes har nå sluttet å tape logoen på pakkene de sender til USA.
– Vi tar ikke sjansen lenger. Det trengs bare én religiøs galning for å stjele et par sko, sier Bonney.
Moteverdenens «Life of Brian»
Skomaker David Bonney forteller at ateist-varemerket først og fremst er en morsom gimmick.
– Da vi skulle starte et skomerke syntes vi det var en litt eksentrisk idé. Vi er ikke så beinharde som det kan virke som, vi bare ønsker å feire at vi ikke tror på noe som helst, sier han.
– Vi er liksom moteverdenens «Life of Brian», sier han, med henvisning til Monty Python-filmen som i 1980 ble stoppet av Statens filmkontroll grunnet blasfemi.
Kom ut av ateistskapet
Men sko er likevel ikke bare sko. I alle fall ikke i USA.
– Vi fikk et brev fra en 16 år gammel gutt som fortalte at den konservative kristne moren hans ble sjokkert da hun fant ateistskoene hans, og gjemte dem, forteller Bonney.
– Men dette ble en god unnskyldning for gutten for å endelig konfrontere moren sin med at han ikke var religiøs, fortsetter han.
– Nå har de skværet opp og forstår hverandres forskjeller, og moren har lovt å kjøpe et nytt par ateistsko til sønnen til bursdagen hans.
Les hele historien og se Atheist Shoes sin animasjon av prosjektet her.