– Vi har akkurat fått avklart at vi i løpet av morgendagen starter med grunnboring i potensielle områder for å få lagt en omkjøringsveg lokalt, sier Harald Inge Johnsen til NRK.
Johnsen er prosjektleder i Statens vegvesen. Trønder-Avisa omtalte saken først.
Det var lørdag 30. august det gikk et kvikkleireras ved E6 i Levanger. Både E6 og jernbanen ble ødelagt av skredet.
I dag må den tyngste trafikken kjøre om Fosen i Trøndelag eller via Sverige.
Foto: Tariq Alisubh / NRKEn person er fortsatt savnet etter skredet. Personen er antatt omkommet.
Johnsen sier at de vil legge en midlertidig E6 litt lenger nord for Nesvatnet og forbi rasområdet. Han sier at de først må undersøke om det er trygt å bygge der.
– Dette har høyeste prioritet for Vegvesenet, sa han til Trønder-Avisa.
Vil bruke unntaksparagraf
Johnsen sier til NRK at han de håper på å ha klart en midlertidig vei i løpet av oktober, før vinteren slår inn.
– Det blir jo ikke like bra som en permanent E6, sier Johnsen og forklarer at det blir en tofeltsvei uten midtdeler.
– Jeg tror det blir vanskeligere å se for seg at man har på plass en ny E6 for tidligst påske neste år. Dette avhenger av stabilisering av rasgropen.
For å fortgang på midlertidig E6 vil de bruke en unntaksparagraf.
De vil altså bruke en paragraf der de vil bruke lokale aktører uten noen større prosess rundt.
Krevende for næringslivet
Skredet har ført til problemer for transporten mellom nord og sør i landet.
– Vi har fått høre at de som skal ha varer nord for raset må regne med en økning i transportkostnadene på over 50 prosent.
Det forteller Guro Angell Gimse, regiondirektør i NHO i Trøndelag.
Mener de kunne bygd veien på én uke
Søndag mente en entreprenør at en midlertidig vei kan stå klar på en uke, hadde det ikke vært for et for omfattende byråkrati.
– Jeg er helt klokkeklar på at det lar seg gjøre. Det er snakk om en kilometer, kanskje en og en halv, sa prosjektleder i Anlegg Øst, Ole Gjermundshaug,
Gimse i NHO i Trøndelag heier på dette.
– Det sier litt om et næringsliv som er på tilbudssida her, som ser løsninger og som kan jobbe raskt, sier Gimse.
Statens vegvesen mener at dette ikke er realistisk.
– Vi må skynde oss langsomt. Det er et rasutsatt område enda, har Harald Inge Johnsen i Vegvesenet tidligere sagt til NRK.