– Jeg tror dette betyr veldig mye både markedsføringsmessig og som del av den store sykkelsatsinga vi har her, sier seksjonssjef hos Statens Vegvesen, Erik Jørgen Jølsgard.
Trampe er en del av Miljøpakken i Trondheim. Den første heisen som ble satt opp i Trondheim kom opp for 20 år siden, og ble oppfunnet av Jarle Wanvik. Gjennom Miljøpakken er det nå blitt finansiert en ny heis over den gamle lesten.
– I løpet av 18 år med den gamle heisen hadde den 20-30 000 turer hvert år. Tilsammen 300 000 turer. Jeg tror ikke det blir noe mindre nå med den nye heisen, sier Jølsgard.
- Les også: Treg forbedring for Trampe
To hastigheter
Trampe er gratis å bruke. Nytt for heisen som står i Brubakken i dag er at den har to hastigheter. En fart for den som er nybegynner, og en for den mer erfarne.
– Det er en knapp for begynnerhastighet, men jeg tror folk fort vil venne seg på heisen og gå over til den andre knappen, sier Jølsgard.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Trampe er gratis å bruke, og har kostet Miljøpakken i Trondheim fem millioner kroner å få på plass.
Internasjonal verdi
Nest etter Rosenborg er Trampe veldig viktig for å markedsføre Trondheim internajonalt.
– Sykkelheisen det elementet i Trondheim som har gjort byen mest kjent internasjonalt etter Rosenborg, sier Jølsgard.
Gamle Trampe har vært nede under utarbeidelsen av den nye versjonen.
–Underveis i utvilkingsarbeidet har vi hatt henvendelser fra en 70 - 80 byer over hele verden, fra drøyt 40 land. Det som er typisk for alle de byene er at de har problemer med å finansiere prosjektet. Vi tror de kommer etter hvert som de ser at dette løser problemer med store bakker og sykling, sier Jølsgard.
Flere sykkelheiser i Trondheim
Heisen i Brubakken tar fem syklister samtidig. Den er åpen fra syv om morgenen til åtte om kvelden.
– Når vi har evaluert denne og skaffet finansiering tror vi det åpner nye muligheter for flere heiser i Trondheim. Det er målsetting om å få på plass to til tre sykkelheiser i Trondheim, sier Jølsgard.