Hopp til innhold

Postens nye lastebil er den første av sitt slag

Posten vil fra 2021 ta i bruk verdens første spesialbygde, hel-elektriske 16-tonns lastebil.

Posten Ellastebil

VERDENSNYHET: Denne helelektriske lastebilen skal prøves ut i Oslo og til slutt i andre norske byer.

Foto: Posten

– Det er veldig spennende og vi gleder oss veldig til å få dette kjøretøyet til Norge.

Det sier Kenneth Pettersen, som er pressesjef i Posten Norge.

Det er Posten i samarbeid med selskapet Volta Trucks som utvikler lastebilen som skal distribuere pakker i sentrum av nordiske byer.

Lastebilen heter Volta Zero og har en rekkevidde på mellom 150 og 200 kilometer.

– Vi starter med å teste i Oslo, så blir det Stockholm. Ser vi at dette er vellykket, drar vi den ut i flere norske byer, sier Pettersen.

Siden 2008 har Posten redusert sine utslipp med 40 prosent. Lastebilen skal være med å fjerne 50 kilo Co₂ per 100 kjørte kilometer.

Fortsatt flest fossile biler

Lastebilen er først og fremst et prøveprosjekt som ikke har fått noe sluttdato. Etter prøveperioden, vil Posten vurdere om lastebilene er verdt å satse videre på.

– Vi må ha sjåfører som er fornøyde og vi må se at vi klarer å skape de miljøgevinstene vi er ute etter, sier pressesjefen.

Selv med hel-elektriske lastebiler i byene, er det fortsatt desidert flest fossildrevne biler i Posten.

– Foreløpig har det ikke kommet robuste nok løsninger. Vårt land med lange transportetapper og kulde, setter tøffe krav til kjøretøyene. Det betyr at over lengre strekninger, er det ikke gode nok løsninger.

Pettersen ønsker ikke å si hva prosjektet eller lastebilene koster. Han er nå mest opptatt av klimaperspektivet.

– Hvis vi lykkes med dette, er dette et stort steg på for å komme nærmere grønne sluttleveranser til kundene våre.

​Kenneth Tjønndal Pettersen er pressesjef i Posten Norge.

SPENT: Pressesjef i Posten, Kenneth Pettersen, håper lastebilene vil gi stor miljøgevinst.

Foto: Posten

– Sterke nordiske røtter

Volta Trucks er et nordisk selskap. De ser fram til å prøve ut sine lastebiler i Norden.

– Vår jobb er å utvikle en spesialbygget hel-elektrisk lastebil som vil gi økt sikkerhet for fotgjengere og andre trafikanter, og samtidig gi bedre luftkvalitet for alle, sier administrerende direktør Rob Fowler i en pressemelding.

Han er spent på hvordan lastebilene vil fungere i nordiske byer.

– Bring stiller strenge krav til sine kjøretøy. Vi tror nullutslippsbilen Volta Zero med en rekkevidde på 200 kilometer vil passe perfekt. Jeg gleder meg til å få tilbakemeldinger fra Posten og Brings sjåfører, sier Fowler.

Mener Posten baner vei

Miljøstiftelsen Zero, som også er Postens sparrings- og samarbeidspartner, tror elektriske lastebiler vil bli framtidas standard for varedistribusjon i byer.

Daglig leder i stiftelsen, Marius Holm, mener Posten med den helelektriske lastebilen er med på å modne markedet for elektrisk tungtransport.

Det legger dessuten grunnlaget for en tøffere klimapolitikk, sier Holm.

– Denne typen tiltak er det viktigste næringslivet kan bidra med i klimaarbeidet – å være en pilot som viser vei, og viser offentligheten og myndighetene hva som er mulig å få til.