Mannen har status som siktet og har vært i avhør hos politiet.
– Det vi har fått opplyst fra siktede selv er at det ikke har gått av noen alarm, sier påtaleansvarlig i sakn i Trøndelag politidistrikt, Kjetil Bruland Sørensen til NRK.
Sikta tjenestegjorde som andrestyrmann om bord under den aktuelle seilasen og har forklart i avhør at han sovnet alene på vakt.
– Slik politiet har forstått det skal det alltid være to personer på broa, men at det åpnes opp for at man kan være en person derom man har tatt nødvendige forholdsregler.
Og nødvendige forholdsregler er blant annet at alarmer skal varsle om situasjoner hvor vakthavende navigatør ikke har kontroll på skipet.
Det var NTB som omtalte saken først.
Sjekker systemene
– Vi har fått et klart bilde av selve hendelsen, men det vi sjekker nå er underliggende forhold rundt bemanningen, samt arbeid- og hviletidsbestemmelsene.
Den sikta mannen skal ha gått på vakt ved midnatt, natt til torsdag. Vakten skulle vare til 06.00.
– Forut for vakta hadde han hatt fri siden klokka 18 på ettermiddagen, sier Sørensen.
I tillegg til siktede gikk en matros på vakt ved midnatt, med oppgaven å være på utkikk på natta. Han gikk av vakt da sola sto opp, 4.20, en time før grunnstøtingen. Sørensen sier dette er en vaktordning som er vanlig på skip.
– Etter at matosen gikk av har han telefonisk kontakt med havna. Så foretar han en liten kursendring som er i samsvar med den planlagte ruten. Men etter dette sovner han og gjennomfører ikke den videre kursendringa som er nødvendig for å komme inn til Orkanger havn.
For å være én person på vakt kreves dagslys og systemer eller barrierer som forhindrer at vedkommende sovner eller av andre årsaker ikke kan navigere skipet.
– Det skal vi undersøke litt opp mot. Basert på opplysninger fra siktede, så er det ingenting som tilsier at det gikk av noen alarm fra dette brovaktssystemet eller andre systemer om bord, sier Sørensen.
Politiet vil også undersøke om de involverte hadde tilstrekkelig med hviletid i forkant av vakta si.
– Vi vil være i kontakt med en del forskjellige myndigheter for å innhente dokumentasjon, også rundt skipets historikk, sier Sørensen.
Kapteinen ennå mistenkt
Det har foreløpig ikke vært praktisk mulig å avhøre kapteinen på skipet, som ennå har status som mistenkt.
– Vi ønsker å gjøre et avhør av kapteinen så snart som mulig. Han er jo litt opptatt med denne bergingsaksjonen, men vi har en dialog for å finne det beste tidspunktet, forklarer Sørensen til NRK.
NCL Salten skulle egentlig dreid styrbord og inn til Orkanger, men havnet på feil kurs og grunnstøtte bare meter fra et bolighus på Byneset.
Ingen ble skadet som følge av hendelsen, men det har gått leirras i fjæra nær skipet. Selskapet Seascan gjorde i helga geotekniske undersøkelser rundt skipet for å sjekke grunnforholdene rundt og under båten før bergingsarbeidet startet søndag morgen.
Skipet traff land bare noen få meter fra en enebolig.
Foto: Tariq Alisubh / NRKGodt driv i bergingsarbeidet
Det 135 meter lange skipet sto med rundt 2000 tonn i baugen. Det første som blir gjort, er å fjerne konteinere fra skipet.
– Da letter båten med omtrent 1500 tonn før vi begynner å dra den av. Det er det som er planen. Og hvis det går etter planen, så losser vi i dag og i morgen og er klar for avtrekk på onsdagen, sier Ole Torberg Bjørnevik, eier og sjef i Boa Offshore mandag formiddag.
Lasten losses over på mindre fartøy som slepes inn til Orkanger, den opprinnelige destinasjonen for NCL Salten.
– I går fikk vi losset 14 konteinere. Men i dag skal vi ta mange flere. Så nå er vi i god driv og ligger foran planen, sier Bjørnevik.






Kontainer blir losset fra skipet på Byneset
Tariq Alisubh