Hopp til innhold

Ikke bekymret over leseferdighetene

Kommunalråd John Stene (Ap) i Trondheim er ikke så bekymret for at trondheimselevene ikke gjør det like bra i lesing i år som i fjor.

John Stene (Ap), leder i Helse og omsorgskomiteen i Trondheim.

Arbeiderpartiets John Stene mener det jobbes godt for å bedre leseferdighetene i skolene i Trondheim.

Foto: Morten Andersen / NRK

I går ble resultatet fra de nasjonale prøvene i lesing lagt fram, og der viser det seg at elevene i Trondheim kommune gjør det svakere enn i fjor.

Trondheim går tilbake

Resultatene viser at blant de tolv største kommunene i Norge, går Trondheim, Sandnes og Fredrikstad mest tilbake.

John Stene fra Arbeiderpartiet er ikke så bekymret over resultatet.

– Nei, jeg er ikke det. Resultatene har gått litt opp og ned de siste årene, og har egentlig vært ganske stabile, sier Stene til NRK.

Brox er bekymret

Yngve Brox

Høyres Yngve Brox er bekymret over leseferdighetene til elevene i Trondheim.

Foto: Ole Petter Klepp / NRK

I går gikk Høyres Yngve Brox ut og ba om at resultatene fra Trondheim må undersøkes nærmere.

Men Stene deler ikke Høyre-politikerens bekymring.

– I forhold til Oslo som scorer høyt, har vi med langt flere elever på leseprøvene. I Trondheim ligger deltakelsen på 98 prosent, mens bare 94 prosent av elevene i Oslo-skolene deltok i leseprøvene, sier Stene.

Leseferdigheten for både 5.-klassingene og 8.-klassingene har gått ned sammenlignet med i fjor i begge trøndelagsfylkene. Snittet er litt høyere i Sør-Trøndelag enn i Nord-Trøndelag.

– Nesten alle er med

– Vi har jobbet for å få med absolutt alle elevene når disse prøvene gjennomføres. Jeg vil rose rektorene i kommunen som har jobbet godt for å få til dette.I Oslo er det tidligere hevdet at de svakeste elevene er holdt borte fra prøvene, sier Stene.

Han mener skolene i Trondheim prioriterer å bedre leseferdighetene til ungene.

– Dette jobbes det veldig bra med helt fra de er små. Jeg mener leseferdighetene har et stort fokus i trondheimsskolene. Lesingen er jo basisen for læring også i andre fag, sier John Stene.