– Jeg setter pris på at dronningen spør meg, sier Kjell Erik Killi-Olsen som samtidig påpeker at han blir glad om de ber han komme til Vinstra eller Selbu også.
– Hun er varm og veldig profesjonell. Det er en opplevelse å samarbeid med henne og hennes team ved slottet. Hun ønsket gjerne at «Salamandernatten» skulle bli med på reisen, men den blir for stor, sier Killi-Olsen.
Verket, som består av 72 skulpturer montert i et mørkt rom, representerte Norge ved biennalen i Sao Paulo i 1989. I stedet blir skulptursamlingen «Den nakne skogen» med på utstillingen i Oslo. En semitrailer skal fylles med kunst og noen av skulpturene er tunge.
– Det blir en utfordring å få det inn for det er ikke så lette rom i stallen. Dette blir spennende, sier Killi-Olsen.
Soloshow
– Han er den første som er bedt om å ha et soloshow, og han er bedt om å vise skulpturer. Dette er et ønske fra dronningen og styret i Åpent Slott, forteller Karianne Ryen Eriksen, prosjektleder for utstillingen ved Slottet.
– Kunststallen er en omgjort stall, og det gjør jo at det blir en veldig spesiell ramme å vise Killi-Olsens fantastiske skulpturer.
Målet er å få vist bredden i skulpturene han har laget gjennom hele sitt kunstnerliv, fra tidlig 80-tall og frem til i dag. Noen er helt ferske og er aldri vist tidligere.
– Hvor involvert er dronningen i planene.
– Hun er veldig involvert i planene for kunststallen og dronningen ønsket at Kjell Erik Killi-Olsen ble den første kunstneren med en separatutstilling. Målet for kunststallen er å vise både samtidskunst og historiske utstillinger, sier Ryen Eriksen.
Kunststallen var en gave til dronningen fra kong Harald i anledning 80-års dagen.
Kjell Erik Killi-Olsen er en av våre mest profilerte og anerkjente samtidskunstnere, og han har jevnlig utstillinger rundt om i verden.
Stortmønstring i hjembyen
Parallelt med planleggingen for utstillingen i Oslo som åpner om en knapp måned, er det i hjembyen det skjer i helgen.
Trondheim kunstmuseum byr på en stormønstring av verk Killi-Olsen laget i årene han bodde i New York på 80-tallet. Og museet har knapt opplevd maken til interesse foran en utstillingsåpning.
– Det skyldes hans kunstnerskap selvfølgelig, men også hans person. Han er kjent og kjær for veldig mange og vi vet at mange tilreisende kommer til byen. Det forteller Cathrine Hovdahl Vik, kurator ved Trondheim kunstmuseum.
– Disse årene i New York formet han som kunstner og det var her han fikk sitt gjennombrudd både nasjonalt og internasjonalt.
Åtte stemninger
Malerier og skulpturer fra disse viktige årene fyller de åtte rommene i andre etasje i museet, og alle rom har fått ulik farge på veggene.
– Vi ønsker skape åtte forskjellige stemninger. Fargen i rommene gjør at du møter verkene på ulike måter, sier Hovdahl Vik i det vi forlater et rosa rom og trer inn i et som er knall gult.
Sterke farger er det også i Killi-Olsens uttrykksfulle bilder.
– Her er fabler, her er drømmer. Her er mareritt, her er kjærlighet og store teateroppsetninger. Det det er fravær av, er tabuer!