Forslaget om ei ny bru over kanalen i Trondheim ble presentert onsdag.
– Vi mener det hindrer båttrafikken fra og til Fosenkaia. Kystlaget ser heller ingen gevinst i
å bygge ei ny bru til 60 millioner kroner 200 meter unna allerede eksisterende bro over til jernbanen, sier høvedsmann Egil Eide i Kystlaget Trondheim til NRK.
Kystlaget mener altså at det finnes en bedre løsning enn ei bru.
Elektrisk
Kystlaget har allerede ei transportordning med robåt mellom Ravnkloa og Gulskuret på Fosenkaia der Kystlaget Trondheim har sin base. Men båten med navnet «Fløtmann» må roes av noen så lenge sesongen varer. Og båten tar ikke hverken sykler, barnevogner eller rullestoler.
Tanken er at "Fløtmann" skal fortsette som i dag, men suppleres av en langt mer moderne løsning.
– Den nye ferga blir elektrisk, og lades ved induksjon når den ligger til kai på begge sider, sier Eide.
I presentasjonen kaller Kystlaget prosjektet «Verdens første Autonome passasjer- og sykkelferge». De mener prosjektet er fullt mulig å realisere ved hjelp av kompetanse og teknologi fra NTNU.
Ferge «on-demand»
Prinsippet blir som i en horisontal heis. Man trykker på en knapp, så kommer ferga på under ett minutt hvis den ligger på motsatt side. Og har selvsagt plass til både sykler, barnevogner og rullestoler.
Hvis alle tester av modellen går som de skal i forhold til sikkerhet og godkjenning regner Eide med at båten kan sjøsettes allerede i 2019.
– Vi tror ferga kan bli en like stor turistattraksjon som sykkelheisen «Trampe» på Bakklandet. Og til under en tidel av prisen for ei bru.
«Trampe» har høstet internasjonal oppmerksomhet en rekke ganger, og havnet i 2015 på CNNs toppliste over verdens kuleste transportmidler.