Sjefen for Utrykningspolitiet, Runar Karlsen, er bekymret over utviklingen.
– Vi har aldri tidligere stoppet så mange førere i trafikkontroller som kjører med ulovlig rus, som i 2013. Økningen sammenlignet med 2012 er på 5 prosent, og fra 2011 på hele 30 prosent, sier UP-sjefen til VG.
Tall fra Statens vegvesen viser at føreren var ruspåvirket i 24 prosent av alle dødsulykkene fra 2005 til 2012.
Mange dødsfall i 2013
Totalt mistet 191 personer livet på norske veier i 2013, 46 flere enn i 2012. for høy fart etter forholdene eller fartsgrensen var en medvirkende årsak til 45 prosent av dødsulykkene i fjor. Manglende bruk av bilbelte er også farlig.
– Mens 95 prosent av alle bilførere bruker bilbelte, er det over 40 prosent av dem som omkommer i trafikken, som ikke har brukt bilbelte, sa veidirektør Terje Moe Gustavsen 1. januar i sin oppsummering av dødsulykkene på norske veier i 2013.
Ifølge UP-sjef Runar Karlsen er det for tidlig å gi en velbegrunnet årsak til økningen i fart og rus.
Etappemål mot 2024
Sammen med Politidirektoratet, Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, Trygg Trafikk, fylkeskommunen og de største bykommunene skal Statens vegvesen på nyåret legge fram en ny tiltaksplan for trafikksikkerhet for 2014-17.
Planen bygger på Nasjonal transportplan og et ambisiøst etappemål om maksimalt 500 drepte og hardt skadde i 2024.
Det er spesielt siste halvår i 2013 som har dratt opp ulykkesstatistikken. Siden juli har alle måneder bortsett fra november hatt markant flere trafikkdrepte enn året før.