Det var tidlig torsdag morgen at det svære skipet kom seilende rett inn i fjæresteinene på Byneset like utenfor Trondheim.
Kun noen meter fra stuevinduet til Johan Helberg stoppa ferden, og siden har skipet stått bom fast i fjæra.
– Det er greit å ha hilst på det, men nå er det takk og farvel, sier Helberg.
Det har vært ei hektisk uke for mannen som plutselig fikk et skip hagen.
– Jeg har ikke noe nært personlig forhold til det. Jeg kommer ikke til å ringe rundt og høre hvor Salten er til enhver tid, sier Helberg.
Tirsdag ble den ubudne gjesten fjerna fra tomta.
Klokka 10 ble kabler hekta på skipet og jobben starta med å trekke skipet av grunn.
Rundt 30 minutter senere løsna skipet og ble dratt ut av fjæresteinene.
– Dette gikk bedre enn forventa. Dette gikk over all forventning, sier Ole T. Bjørnevik.
Ole T. Bjørnevik er meget fornøyd med aksjonen for å få skipet av grunn.
Foto: Bjarte Johannesen / NRKHan er daglig leder i Taubåtkompaniet som fikk jobben med å trekke skipet av grunn.
– Nå er det bare å sette en slepebåt i hver ende og slepe det til Orkanger, sa Bjørnevik til NRK etter at skipet forlot land.
Turen dit tok rundt to timer. Nå ligger skipet til kai og de resterende konteinerne losses av.
Skipet er fremme i Orkanger. Her skal de resterende konteinerne losses av.
Foto: Helge Bull-Engelstad / NRKSkipet vil kontrolleres
I Orkanger ventet også Sjøfartsdirektoratet.
De planlegger å gjennomføre en kontroll av skipet mens det ligger til kai der.
– Vi skal om bord med en havnestatskontroll. I tillegg skal klasseselskapet om bord for å gjøre undersøkelser på vegne av flaggstaten, sier Dag Inge Aarhus i direktoratet.
Video fra taubåten som trakk skipet av grunn.
Video: TaubåtkompanietSkipet er registrert på Kypros. DNV vil derfor gjøre undersøkelsene på vegne av kypriotiske sjøfartsmyndigheter.
Etter tilsynet vil det skrives en rapport. Der kan det blant annet komme pålegg om at skipet reparerer skader det har fått før det får gå videre.
Sjøfartsdirektoratet vil også kontrollere rutiner om bord, hviletid og mannskapet.
– Det er naturlig å gå inn på årsakssammenhengen i en havnestatskontroll, sier Aarhus.
Tirsdag ettermiddag er også dykkere på plass for å undersøke skadene under båten.
– Det er nok en del bøyd metall og antageligvis noen sprekker. Vi må gjøre en grundig kartlegging av hvordan det ser ut.
Det sier Jenny Dreng. Hun har ansvar for personal og HMS i Descent, selskapet som skal inspisere skipet under vann.
Tirsdag ettermiddag ankom dykkere NCL Salten, de skal undersøke skipet under vann.
Foto: Kjartan Ovesen / NRKRederiet samarbeider med politiet
I en pressemelding skriver rederiet North Sea Container Line at det er lettet og glad for at bergingen av skipet har gått bra.
– Samtidig føler vi fortsatt med naboene som har vært evakuert fra sine hjem og alle de berørte. Vi håper alle snarlig kan flytte tilbake til sine hjem, skriver rederiet.
Mannskapet har vært om bord i skipet siden det traff land torsdag. De har også bidratt under bergingsoperasjonen, skriver rederiet.
– NCL fortsetter å bistå politiet i deres etterforskning når skipet er trygt til kai i Orkanger. Der vil også NCL fortsette våre egne undersøkelser.



SKRED: I forbindelse med at skipet NCL Salten har kjørt på land, er det gått et nytt skred.
KJARTAN OVESEN/NRKBlitt en attraksjon
Historien om Johan som våkna opp med et konteinerskip i hagen har gått verden rundt. Ulykka er omtalt i blant annet New York Times, The Guardian, BBC og Al Jazeera.
Det spektakulære synet av det store konteinerskipet i fjæra utenfor Trondheim har også fått skuelystne til å valfarte til stedet.
Det er tidvis meldt om trafikkaos i området med folk og syklister som har tatt turen for å se på skipet.
Noen har også oppretta lokasjonen Byneset konteinerhavn i Google Maps. Der har flere lagt igjen humoristiske anmeldelser av Trondheims nye «attraksjon»
«Her kan du nyte kaffe og shipspotting. Det er fascinerende hvor nærme man kan komme skipene her, men det er alltid det samme skipet» skriver en.