Hopp til innhold

Betaler ferien med kredittkort

Vi bruker mer penger på ferie, og flere bruker kredittkortet på reisen. Det viser en ny undersøkelse.

Sol og strand

Mange nordmenn bruker kredittkortet når de skal betale for årets ferie.

Foto: Lier, Gunnar / SCANPIX

Denne undersøkelsen viser at gjennomsnittsnordmannen bruker 16.000 kroner på årets ferie. Hver sjette nordmann betaler ferien på kreditt.

– Kreditt er tryggere

– Jeg betaler med kredittkort i utlandet fordi jeg har hørt det er tryggere, sier en av de NRK snakket med i Trondheim i dag.

Flere av de NRK var i kontakt med bruker mellom 30.000 og 45.000 kroner på årets ferie, og halvparten av av oss nordmenn vil bruke like mye på ferien i år som i fjor.

– Mange bruker kredittkortet for å få forsikringer før ferieturen. Det gjelder blant annet avbestillingsforsikring i forhold til sykdom før ferien. Om det er lurt å bruke kredittkort, overlater vi til kortselskapene å orientere kundene om, sier Vibeke Blekkan. Hun er leder i Via Tours i Trondheim.

Kredittkort

Stadig flere nordmenn får problemer med å betale kredittkortgjeld.

Foto: Karina Jørgensen / NRK

I den tidligere omtalte undersøkelsen kommer det også fram at en av tre nordmenn bruker mer enn en måned på å betale ferien de har tatt på kreditt.

– Jeg vil helst betale ferien med en gang for å unngå unødige renter, sier en kvinne NRK snakket med i Trondheim i dag.

– Unngå høye renter

Gjeldsrådgiver Trygve Rossebø fra NAV på Innherred synes det er greit at folk bruker kredittkort til ferien.

– Men du må betale tilbake det du skylder innen fristen. Ellers så kan ferieturen fort bli dyr med renter på mellom 20 og 30 prosent, sier han til NRK.

Han jobber som gjeldsrådgiver i flere nordtrønderske kommuner, og ser en økende tendens til at mange sliter med å betale kredittkortgjeld.

– Noe av pengene blir brukt til ferie, og for mange gjelder det å beholde fasaden i tider hvor for eksempel inntektene går ned. Da er det fort gjort å ty til kredittkort, sier Rossebø.

600 gjeldssaker

NAV-rådgiveren har flere eksempler på folk som har fått store problemer på grunn av uvettig bruk av kredittkort.

– I mine kommuner har vi nå omtrent 600 gjeldssaker til behandling, og flere av dem vil havne hos namsmannen, sier han.

Når folk først kommer til NAV for å be om råd, står det ofte om hus og heim.

– Vi kan bidra med å kartlegge gjeldssituasjonen, og forsøke å forhandle med kreditorene. Går ikke det, må vi få en rettslig ordning gjennom namsmannen, sier han.

Trygve Rossebø mener det i dag er for enkelt å skaffe seg kredittkort og forbrukslån.

– Det er min personlige mening. I en presset økonomisk situasjon er det fort gjort å ty til slike lettvinte løsninger. Kredittkortselskapene burde nok sjekket forbrukerne bedre enn det de gjør i dag, er hans oppfordring.