– Utspillet åpner også for en debatt vi trenger, sier distriktsleder i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen, til NRK.no.
Ikke gjennomførbart
Det er trafikkforsker Dagfinn Moe ved SINTEF som sier at i en ideell verden ville en 23-års grense for menn være noe som redusere dødsfallene i trafikken vesentlig.
Årsaken er mangel på modenhet hos unge menn.
Men som tiltak, har det så mange sider at det ikke er gjennomførbart, sier han. Blant annet fordi i et land med så lange avstander som Norge, ville dette gjøre det umulig for altfor mange unge å arbeide.
Politisk spørsmål
– Men det er et viktig innspill som jeg tror vil ende opp i en politisk debatt tilslutt, fordi det dreier seg om den enkeltes bevegelsesfrihet og mobilitet, sier distriktsleder i Trygg Trafikk i Sør-Trøndelag, Bård Morten Johansen.
Han håper utspillet fører til at problemstillinger rundt hjernens modenhet kan diskuteres mer enn det som har vært gjort tidligere.
– Jeg har en opplevelse av at dette har blitt feid unna litt for enkelt.
Johansen og mange med ham er ikke i til om at for ulykkesstatistikken så ville et slikt tiltak ha hatt stor effekt. Det ville rett og slett ha reddet liv.
Rammer for mange
– Når ei svært utsatt gruppe ikke får anledning til å delta i den aktiviteten som er farlig for dem, så vil flere overleve. Utfordringa er at et slikt tiltak vil ramme alle, også de som oppfører seg ganske bra i trafikken, og det er jo de fleste, sier Johansen.
Trygg Trafikk kan ikke svare på om de støtter denne tanken nå, men tiltak må til.
– Skal vi redde flere liv, må vi gå inn i en større debatt om dette. Det er ei utfordring å finne fram til tiltakene som virker best. De er gjerne de mest populær fordi det begrenser friheten. Ikke å få kjøre når du vil, så tidlig du vil eller så fort du vil.
Vanskelig for trafikklærere
Burde trafikklærere og sensorer vært strengere?
– Det er svært vanskelig for en trafikklærer eller sensor å legge begrensninger. Mange av de unge som er i risikosonen er over gjennomsnittet i ferdigheter kjøreteknisk og trafikalt, sier Johansen.
Han mener problemet oppstår når de er alene eller sammen med kompiser der de opplever en frihet de ikke har hatt sammen med foreldre og kjørelæreren. Det er da de unge guttene ikke har de nødvendige sperrene i mange tilfeller.
Ville det vært fornuftig med en egnethetsprøve?
– Mange hever det. Risikoprofil eller individuell tilpasning. Det har vært forsøkt. Men derifra til en generell regel om 23 år er det meget langt sprang, sier Johansen.