Etter kun ei uke med gjennomsnittsmålinger i Hell-tunnelen i Sør-Trøndelag, har farten på strekningen gått ned. Snittfarten gjennom tunnelen lå på 93 kilometer i timen, men er nå lavere.
– Alt tyder på en positiv utvikling. Vi har holdt fartsnivået i trafikken under oppsikt i flere år, og utviklinga er god i forhold til at folk kjører saktere, sier koordinator for automatisk trafikkontroll, Ruth Myklebust, i Statens vegvesen til NRK.
Kan bli varig
Systemet med gjennomsnittsmåling gjennom Hell-tunnelen i Nord-Trøndelag er et av flere prosjekt som har fått mye oppmerksomhet i media.
Myklebust tror dette er en faktor til at trafikantene kjører roligere.
– Det er et nytt system hvor vi måler hastighet over en lengre strekning, og folk er avventende i forhold til at de ikke helt vet hvordan dette fungerer og hvordan vi måler det. De kjører nok litt mer forsiktig for sikkerhets skyld.
I Statens vegvesenet er de fornøyde med resultatet så lang. Gjennomsnittsmålingen fortsetter, og viser det seg at farten forblir permanent lavere, er det mye som tyder på at denne metoden for å kontrollere fart på, blir varig.
– Sett med våre øyne så hadde det vært veldig bra. Fartsnivået ser ut til å ha en god utvikling, men dette er et prøveprosjekt og det skal først evalueres, sier Myklebust.
Stort prosjekt
Få trafikksikkerhetstiltak har større effekt enn gjennomsnittsmålinger, ifølge Statens vegvesen.
Helltunnelen i Sør-Trøndelag er landets tredje tunnel hvor det er installert gjennomsnittsmålinger, eller streknings-ATK, for å få ned farta.
I midten av februar fikk Tromsøysundtunnelen i Troms samme type fartsmåling, og noen dager senere ble utstyret installert i Eiksundtunnelen i Møre og Romsdal.
Også E6 på Dovreskogen øverst i Gudbrandsdalen i Oppland og riksveg 3 like sør for Alvdal i Østerdalen i Hedmark var prøvekaniner for ordninga.
– Vi har bare positive erfaringer, farta har gått ned med omtrent 10 prosent. Vi har ikke hatt noen ulykker siden etableringa, sier Hanne Finstad i Statens Vegvesen i Hedmark.