Hopp til innhold

Gode resultater i Hell-tunnelen

Måling av gjennomsnittshastigheten i trafikken ser ut til å fungere svært godt, ifølge Statens vegvesen. Nå kan løsningen bli permanent.

Gjennomsnittsmåler

Bare i løpet av ei uke har gjennomsnittsmålere i Hell-tunnelen i Sør-Trøndelag gitt gode resultater.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Ruth Myklebust i Statens Vegvesen

Ruth Myklebust i Statens Vegvesen er godt fornøyd med de foreløpige resultatene.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Etter kun ei uke med gjennomsnittsmålinger i Hell-tunnelen i Sør-Trøndelag, har farten på strekningen gått ned. Snittfarten gjennom tunnelen lå på 93 kilometer i timen, men er nå lavere.

– Alt tyder på en positiv utvikling. Vi har holdt fartsnivået i trafikken under oppsikt i flere år, og utviklinga er god i forhold til at folk kjører saktere, sier koordinator for automatisk trafikkontroll, Ruth Myklebust, i Statens vegvesen til NRK.

Kan bli varig

Systemet med gjennomsnittsmåling gjennom Hell-tunnelen i Nord-Trøndelag er et av flere prosjekt som har fått mye oppmerksomhet i media.

Myklebust tror dette er en faktor til at trafikantene kjører roligere.

– Det er et nytt system hvor vi måler hastighet over en lengre strekning, og folk er avventende i forhold til at de ikke helt vet hvordan dette fungerer og hvordan vi måler det. De kjører nok litt mer forsiktig for sikkerhets skyld.

I Statens vegvesenet er de fornøyde med resultatet så lang. Gjennomsnittsmålingen fortsetter, og viser det seg at farten forblir permanent lavere, er det mye som tyder på at denne metoden for å kontrollere fart på, blir varig.

– Sett med våre øyne så hadde det vært veldig bra. Fartsnivået ser ut til å ha en god utvikling, men dette er et prøveprosjekt og det skal først evalueres, sier Myklebust.

Stort prosjekt

Få trafikksikkerhetstiltak har større effekt enn gjennomsnittsmålinger, ifølge Statens vegvesen.

Helltunnelen i Sør-Trøndelag er landets tredje tunnel hvor det er installert gjennomsnittsmålinger, eller streknings-ATK, for å få ned farta.

I midten av februar fikk Tromsøysundtunnelen i Troms samme type fartsmåling, og noen dager senere ble utstyret installert i Eiksundtunnelen i Møre og Romsdal.

Også E6 på Dovreskogen øverst i Gudbrandsdalen i Oppland og riksveg 3 like sør for Alvdal i Østerdalen i Hedmark var prøvekaniner for ordninga.

– Vi har bare positive erfaringer, farta har gått ned med omtrent 10 prosent. Vi har ikke hatt noen ulykker siden etableringa, sier Hanne Finstad i Statens Vegvesen i Hedmark.

Gjennomsnittsmåling i Eiksundtunnelen

Slik ser bildene som blir tatt ut. Dette bildet er fra Eiksundtunnelen.

Foto: Statens vegvesen