Hopp til innhold

Usikkerhet rundt t-bane til Ahus

En utvidelse av t-banen ut til Ahus igangsettes først i 2023. Det kan bli resultatet av en revidert plan for Oslopakke 3.

Manglerud T-bane

Midler bør settes av til T-banelinjer både til Fornebu og til Ahus.

Foto: Knut Erik Solhaug / NRK

Terje Rognlien

Terje Rognlien, leder av Oslopakke 3-sekretariatet.

Foto: Ingrid Vestre Haram / NRK

Utvidelse av t-banen fra Ellingsrud til Ahus, kan tidligst få byggestart om elleve år. Det kommer fram i det reviderte forslaget til Oslopakke 3 fra Oslopakke 3-sekretariatet.

– Det er en del planarbeid som gjenstår for Ahus-forlengelsen, og det ligger en del ulike alternativer oppe til vurdering, sier Terje Rognlien, leder av Oslopakke 3-sekretariatet.

Skriv din kommentar nederst i artikkelen.

Rognlien påpeker at det må tas hensyn til hvor det er størst behov for nytt t-banenett.

– Det er også slik at vi i Ruters arbeid med K2012 har vi merket oss at Fornebubanen har en høyere prioritet enn Ahusbanen. Fornebubanen vil etter de analysene som er gjort så langt ta hånd om en mye større mengde trafikk. Ruter mener at Fornebubanen bør bygges fra 2018, og derfor har vi lagt Ahusbanen i etterkant av dette, sier Rognlien.

– Alt for sent

Åge Tovan

Åge Tovan, ordfører i Lørenskog.

Foto: Lørenskog kommune

Nyhetene om at Ahusbanen trolig ikke realiseres før om elleve år, er skuffende for Lørenskog.

– Dette er administrasjonens forslag, og er ikke politisk behandlet. Men det er jo alt for sent, sier ordfører Åge Tovan (Ap) i Lørenskog kommune til NRK.

Han argumenterer med at Ahus er lokalsykehuset til innbyggerne i Groruddalen, og at kollektivtransporten dermed må bedres. Tovan viser også til at Lørenskog konsentrerer bolig og næringsutbyggingen langs kollektivstrengene, noe en t-bane vil bygge opp under.

– Jeg synes oslopolitikerne, som jeg for øvrig har veldig sansen for, må huske at de har en stor befolkning i Groruddalen som skal bruke Ahus som sitt sykehus. Derfor er det viktig at de får en god tilbringertjeneste, sier Tovan.

Vil prioritere ny oslotunnel

Marianne Borgen

Marianne Borgen, leder av Miljø- og samferdselskomiteen i Oslo.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Dermed blir t-bane-rekkefølgen i Oslo Lørenbanen i 2013, Fornebubanen i 2018 og Ahusbanen i 2023. En ny tunnel under Oslo sentrum er foreløpig ikke nevnt, men kan komme inn og skape ytterligere trøbbel for Ahusbanen.

Sentrumstunnelen er viktigere enn både Ahusbanen og Fornebubanen, mener leder for Samferdsel- og miljøkomiteen i Oslo, Marianne Borgen (Sv).

– Når vi nå holder på å reforhandle Oslopakke 3, så mener vi at det er ny t-banetunnel under Oslo som bør være den viktigste og tydeligste prioriteringen vi samler oss om. Uten en slik tunnel greier vi ikke å møte den befolkningsveksten som vi forventer vi skal få. Vi greier rett og slett ikke å få opp kapasiteten på t-banenettet slik vi faktisk trenger. Det er vi alle enige om. Det bør være førsteprioritet, og det bør Oslo og Akershus sammen si tydelig fra om.

Oslotunnel på tredje

Ola Elvestuen (V)

Miljø- og samferdselsbyråd i Oslo.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Ola Elvestuen (V), ønsker derimot en ny tunnel under Oslo på tredjeplass, etter Lørenbanen og Fornebubanen.

– Når disse to prosjektene er gjennomført, da er det helt riktig at man er helt nødt til å øke kapasiteten gjennom sentrum, og det må vi selvfølgelig finne en løsning for.