Ifølge forslaget til ny Nasjonal transportplan fra Jernbaneverket, er det ikke realistisk å finansiere både en fordobling av godstransport på tog og en storsatsing på persontrafikk.
- Les mer:
Det er ikke leder i samferdselskomiteen, Knut Arild Hareide (Krf), enig i.
– Jeg vil ikke være med på det premisset jernbanedirektøren legger opp til. Hun sier vi er nødt til å velge mellom Oslo - Ski og Alnabruterminalen. Jeg mener i denne sammenhengen at vi prioriterer Oslo - Ski. Samtidig er vi helt avhengig av Alnabruterminalen for å få mer gods over på jernbanen.
Hareide mener det er viktig at veinettet avlastes.
– Det er i dag for mye gods som går på vei. Vi har allerede i dag et overbelastet veinett, så mer gods på veien er skadelig både for veinettet og for miljøet, påpeker Hareide.
Nasjonalt jernbaneforlik
Hareide har forståelse for at jernbanedirektøren ikke tror begge prosjekter lar seg gjennomføre økonomisk.
- Les også:
- Les også:
– Det er oppgaven for oss politikere å løse. Jeg forstår at jernbanedirektøren sier det hun sier. Med de rammene de har i dag, så greier de ikke begge deler. Derfor mener jeg det er behov for et nasjonalt jernbaneforlik.
Det har han også tatt opp med samferdselsministeren.
– Jeg utfordret Magnhild Meltveit Kleppa på dette senest onsdag, og hun avviste ikke forslaget. Dette mener jeg er noe vi må se på. Kan vi få til et nasjonalt løft og et jernbaneforlik for finansiering av jernbanen fram mot neste nasjonale transportplan, så vil det være særdeles positivt.
– En politisk prioritet
Knut Arild Hareide mener det finnes politisk vilje på Stortinget for å få gjennomført et løft for jernbanen.
– For prosjektet Oslo - Ski så er det et stort flertall på Stortinget som har pekt på at det prosjektet skal ha en politisk prioritet, det skal komme så fort som mulig. Det er også et stort flertall for en betydelig økning i gods på jernbane.
Alnabru-prosjektet må igangsettes før 2019. Hareide tror likevel det er mulig å gjennomføre.
– Det er ikke så lang tid. Vi har fått flere utredninger om inter city og høyhastighetstog. Vi får nå et spørsmål om vi ønsker en moderne jernbane i Norge, og det tror jeg vi kommer til å svare et tydelig ja til.