Hopp til innhold

Risikerer kjemperegninger ved feilutbetalinger

Folk som får penger fra NAV risikerer kjemperegninger, dersom de ikke selv sjekker at utbetalingene er riktige.

Nav-logo på vinduer på Nav-kontor.

En alenemor fra Asker fikk nylig en regning i posten hvor NAV krever over 14 000 kroner tilbake.

Foto: Fredrik Hansen / NRK

En kvinne fra Asker fikk nylig en regning på over 14.000 kroner, der NAV har slått sammen en rekke små beløp de mener hun har fått utbetalt for mye over flere år.

Nav mener kvinnen selv burde forstått at hun fikk utbetalt for mye. Det er Wilskow uenig i.

- De kan ikke overlate alt til oss mottakere. Vi har ikke så mye tid til å studere og regne ut alle detaljene vi får fra NAV, sier hun til NRK.

Små beløp skal ha hopet seg opp

Askerkvinnen er alenemor til to og får månedlig utbetalt bidragsforskudd fra NAV. Nylig fikk hun en regning i posten hvor NAV krever over 14 000 kroner tilbake. NAV mener hun har fått for mye penger utbetalt siden 1. januar 2008, gjennom små beløp for mye hver måned.

Kvinnen lurer på hvordan hun skal få råd til å betale:

- Jeg synes det er veldig urettferdig for jeg har jo så lite å rutte med fra før av. Vi må spinke og spare. Det er så vidt vi har råd til ferie og å gjøre ting. Det er veldig mye som går i vasken når man får et sånt krav.

- Kan ikke kritiseres

Terje Kili

Terje Kili, fagdirektør for offentlige tjenester i Forbrukerrådet.

Foto: Lene Granli / NRK

Alenemoren mener NAV har hatt all relevant informasjon om henne slik at de skulle kunne regne ut bidragsforskuddet riktig, og at NAV derfor burde ta regningen selv.

Fagdirektør for offentlige tjenester i Forbrukerrådet Terje Kili mener hun ikke kan kritiseres dersom hun har rapport inn det hun skal.

- Det er ikke snakk om de store beløpene hun har fått utbetalt for mye hver måned, så jeg vil si at NAV bør gå i seg selv her. Men dette handler litt om ansvarsdeling, hva man skal forvente at NAV har kontroll på og hva man kan forvente at brukerne skal ha kontroll på, sier Kili.

Vanskelig å få godkjent klager

Kvinnen fra Asker vil nå klage til NAV, men det kan bli vanskelig å nå fram. Ifølge Benedicte Prøis i Jussbuss kommer mange til dem etter å ha fått regning fra NAV. Men det er ofte vanskelig å slippe unna regningen.

- Det er ganske vanskelig. NAV krever et strengt aktsomhetskrav. Man må følge med på reglene selv og følge med på kontobevegelser. Også når det er NAV selv som har gjort en feil må man betale tilbake penger. Da er det riktignok bare snakk om halve beløpet, så det hjelper jo litt, men selv da må man betale tilbake, sier Prøis.

Terje Askim som er leder av feilutbetalingsenheten i NAV Akershus, kan ikke uttale seg om den spesifikke saken, men sier at de vil se på den.

- Hvis det forholder seg sånn at det har blitt gjort en feil fra vår side, så vil vi selvsagt rydde opp i det.