Hopp til innhold

Transportkomitéen undersøker bremsetester

Nestleder Bård Hoksrud i Stortingets transportkomité skal undersøke påstandene om at bremseprøvene til Statens vegvesen ikke holder mål. Fredag reiser han til Valle, der frustrasjonen er stor.

Vogntog-tilhenger

Vegvesenets tester viste at denne hengeren hadde gode bremser, men ifølge eieren er det knapt nok bremser på den. (Arkivfoto)

Foto: Odd Rømteland / NRK

– Det er fordi det kommer frem mye dokumentasjon som tyder på at den måten man nå kontrollerer bremser på ikke er god nok, sier Hoksrud til NRK.no.

Rullebremsetest

Ved testmetoden som benyttes av vegvesenet står kjøretøyene stille, mens hjulene ruller rundt i svært lav fart. (Arkivfoto)

Foto: Odd Rømteland / NRK
Retardasjonstest

En retardasjonsmåling blir foretatt mens kjøretøyet er lastet og i fart, altså i en mer reell trafikk-situasjon. (Arkivfoto)

Foto: Jan Inge Thomassen / NRK
Bård Hoksrud

Bård Hoksrud (FrP) kommer til Valle fredag. (Arkivfoto)

Foto: Lene Granli / NRK
Steinar Nomeland

Steinar Nomeland ved Nomeland Anlegg. (Arkivfoto)

Foto: Odd Rømteland / NRK

Omstridt test

Flere bransjefolk har den siste tiden uttrykt stor frustrasjon fordi de mener vegvesenets bremsetester gir ukorrekte, og dermed svært trafikkfarlige svar.

Blant annet ble en tilhenger til en lastebil fra Nomeland Anlegg i Valle EU-godkjent av Statens vegvesen, mens en annen testemetode som er utviklet, en såkalt retardasjonsmåling, viste at det nesten ikke var bremseeffekt igjen på hengeren.

– Du må trå pedalen helt til bunns, kjapt. Når du må "panikkbremse", det er da du merker det, det gjør du ikke til vanlig, sier daglig leder i transportbedriften, Steinar Nomeland.

– Konsekvensen er at vi har fått tilbake en tilhenger med alt for dårlige bremser, sier Nomeland.

– Viktig å få sett på

Saken har tidligere vært oppe i Stortingets spørretime, der det ble tatt opp hvorfor det er forskjell på bremseprøvene foretatt av vegvesenet og de som utføres ved retardasjonsmåling.

Men Nomeland følte han fikk godt nok svar.

Nesteleder i stortingets transportkomitee, Bård André Hoksrud fra FrP, vil nå undersøke saken og drar til Valle fredag.

– Jeg synes de har god dokumentasjon på det de sier. Da er det viktig å få sett på dette og finne ut av det, sier Hoksrud.

Selvsikkert vegvesen

Kjell Bjørn Vinje

Kjell Bjørn Vinje og vegvesenet står fast på at bremsetestene er gode nok. (Arkivfoto)

Foto: Statens Vegvesen

Vegvesenet fastholder imidlertid at deres målinger holder EU-standard og er gode nok.

– Både Statens vegvesen og EU mener at rullebremsetester er den mest hensiktsmessige måten å kontrollere bremsene på for vogntog og tyngre kjøretøy, sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje.

Han tar det med fatning at transportkomitéens nestleder tar turen til Valle for å undersøke saken personlig.

– Nei, det tenker jeg ikke så veldig mye om. Det er bare bra at ledende politikere innhenter så mye informasjon som mulig, enten det gjelder bremsetester eller andre ting knyttet til samferdsel, sier Vinje.

– De bør se det selv

Nomeland i Valle ønsker at vegvesenet selv se resultatene med den alternative testmetoden.

– Det vi ønsker å oppnå er at Statens vegvesen kaller inn igjen tilhengeren og selv tar en retardasjonstest, sier Nomeland i Nomeland Anlegg.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Sjimpanser på påskeeggjakt 00:55
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 23 1,14 kr
Dyrest kl. 07 1,48 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,5 kr 25 min.
  • Dusje 4,6 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,6 kr En vask
  • Varmeovn 1,1 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Feb 2023 – feb 2024
    + 6,3 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 5,5 %