– Det er fordi det kommer frem mye dokumentasjon som tyder på at den måten man nå kontrollerer bremser på ikke er god nok, sier Hoksrud til NRK.no.
Ved testmetoden som benyttes av vegvesenet står kjøretøyene stille, mens hjulene ruller rundt i svært lav fart. (Arkivfoto)
Foto: Odd Rømteland / NRKEn retardasjonsmåling blir foretatt mens kjøretøyet er lastet og i fart, altså i en mer reell trafikk-situasjon. (Arkivfoto)
Foto: Jan Inge Thomassen / NRKBård Hoksrud (FrP) kommer til Valle fredag. (Arkivfoto)
Foto: Lene Granli / NRKSteinar Nomeland ved Nomeland Anlegg. (Arkivfoto)
Foto: Odd Rømteland / NRKOmstridt test
Flere bransjefolk har den siste tiden uttrykt stor frustrasjon fordi de mener vegvesenets bremsetester gir ukorrekte, og dermed svært trafikkfarlige svar.
Blant annet ble en tilhenger til en lastebil fra Nomeland Anlegg i Valle EU-godkjent av Statens vegvesen, mens en annen testemetode som er utviklet, en såkalt retardasjonsmåling, viste at det nesten ikke var bremseeffekt igjen på hengeren.
– Du må trå pedalen helt til bunns, kjapt. Når du må "panikkbremse", det er da du merker det, det gjør du ikke til vanlig, sier daglig leder i transportbedriften, Steinar Nomeland.
– Konsekvensen er at vi har fått tilbake en tilhenger med alt for dårlige bremser, sier Nomeland.
– Viktig å få sett på
Saken har tidligere vært oppe i Stortingets spørretime, der det ble tatt opp hvorfor det er forskjell på bremseprøvene foretatt av vegvesenet og de som utføres ved retardasjonsmåling.
Men Nomeland følte han fikk godt nok svar.
Nesteleder i stortingets transportkomitee, Bård André Hoksrud fra FrP, vil nå undersøke saken og drar til Valle fredag.
– Jeg synes de har god dokumentasjon på det de sier. Da er det viktig å få sett på dette og finne ut av det, sier Hoksrud.
- SE OGSÅ: – Lett å bedre bremsetestene
- SE OGSÅ: – Dumdristig av Vegdirektoratet
Selvsikkert vegvesen
Kjell Bjørn Vinje og vegvesenet står fast på at bremsetestene er gode nok. (Arkivfoto)
Foto: Statens VegvesenVegvesenet fastholder imidlertid at deres målinger holder EU-standard og er gode nok.
– Både Statens vegvesen og EU mener at rullebremsetester er den mest hensiktsmessige måten å kontrollere bremsene på for vogntog og tyngre kjøretøy, sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje.
Han tar det med fatning at transportkomitéens nestleder tar turen til Valle for å undersøke saken personlig.
– Nei, det tenker jeg ikke så veldig mye om. Det er bare bra at ledende politikere innhenter så mye informasjon som mulig, enten det gjelder bremsetester eller andre ting knyttet til samferdsel, sier Vinje.
– De bør se det selv
Nomeland i Valle ønsker at vegvesenet selv se resultatene med den alternative testmetoden.
– Det vi ønsker å oppnå er at Statens vegvesen kaller inn igjen tilhengeren og selv tar en retardasjonstest, sier Nomeland i Nomeland Anlegg.