Hopp til innhold

Tar båten til Danmark for å fylle diesel

Rekefiskere på Sørlandet mener de tvinges til Danmark for å fylle drivstoff på båten. Turen kan spare en fisker for dieselutgifter på 200.000 kroner i året.

Lennart Danielsen.

Lennart Danielsen avbildet mens han henter seg diesel i Danmark.

Foto: Privat

CO₂ i atmosfæren
426,9 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

– Det er tragisk.

Lennart Danielsen står på brygga ved båten. Han er styreleder i Fiskerlaget Sør.

– Vi kjører til Danmark fordi vi må. Ikke fordi vi har lyst, slår han fast på vegne av seg selv og kolleger.

Årsaken er den særnorske co₂-avgiften som skal gi en grønnere næring, ifølge Danielsen.

– Jeg har veldig lyst til å fylle diesel i Norge. Da er det verdiskaping i Norge og ikke i Danmark, sier han oppgitt.

Båten Rosenvoll.

Fiskebåten «Rosenvoll» som eies av Christian Aanonsen på vei ut skjærgården på Sørlandet.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK Luftfoto

Avgift skal gi grønt skifte

Selv drar Lennart Danielsen til havnebyen Hanstholm nord i Danmark. Slik de fleste fiskerne langs sørlandskysten gjør nå.

Nå under koronapandemien har fiskerne lov av helsemyndighetene til å oppholde seg ved tankanlegg i Danmark.

Bakteppet er delikatessen mange spiser. Reker. Og rekefiskerne som bruker mye diesel for å komme seg ut til feltet for å fiske.

Og om en regjering som har innført en co₂-avgift for å få til et grønt skifte.

– Vi er opptatt av at vi skal omstille oss. Men da må teknologien være der. Dessuten må vi ha midler til dette, sier Danielsen.

Lennart Danielsen.

Lennart Danielsen er oppgitt over et avgiftsnivå som får fiskere til å handle diesel i utlandet.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

– Ingen investerer

– Med denne avgiften bestiller ingen nye båter lenger. Ingen tør. Ingen vil investere i næringen lenger, mener han.

Det er en lang tur over Skagerrak for å fylle diesel.

Men på ett år sparer Lennart Danielsen rundt 200.000 kroner i avgifter på å kjøpe diesel til båten i Danmark.

Politikerne har begynt å se fiskernes problem.

– Teknologien er ikke kommet så langt at de ser økonomi i å installere noe som ikke forurenser. Det sier stortingsrepresentant Ingunn Foss fra Høyre.

Gjennom det grønne skiftet ønsker Foss rammebetingelser som gjør at fisket kan fortsette som i dag.

Ingunn Foss

Ingunn Foss fra Høyre er blant dem som ser at fiskerne har en utfordring.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Mulig løsning kan komme

Etter påske legges en klimamelding frem. Da kan det komme en kompensasjonsordning.

Fædrelandsvennen har tidligere omtalt denne saken. Ifølge avisa er stortingsrepresentant André Skjelstad (V) blant dem som har jobbet tett på denne tematikken.

Skjelstad sier til avisa at han er klar over problemstillingen fiskerne tar opp.

Han vil likevel ikke kommentere saken noe mer før klimameldingen kommer.

Fiskerne på Sørlandet håper at prinsippet om at forurenser betaler ikke skal ødelegge næringen.

– Jeg er veldig bekymret for fiskeriet fremover slik som vi blir behandlet av politikerne, sier styreleder Lennart Danielsen i Fiskerlaget Sør.

Se TV-reportasje om fiskernes frustrasjon.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

Båtulykke i Tvedestrand

23 år gammel mann omkom – båten ligger på ti meters dyp

Inger Brokka de Ruiter sammen med sønnen Elias. I bakgrunnen sitter faren hennes Bjørn Davidsen.

Sliter med å få tak i medisiner til sine nærmeste

null
Spiller nå
Høydeskrekk i Fjæreheia 01:33
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 13 0,9 kr
Dyrest kl. 19 0,97 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,4 kr 25 min.
  • Dusje 3,8 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,5 kr En vask
  • Varmeovn 0,9 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Jun 2023 – jun 2024
    + 4,9 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 5,2 %