Det startet med at Alfred Vaagsvold traff noen romfolk i Kristiansand:
– Jeg spurte om de var interessert i å levere bilder til en utstilling. Men de hadde ikke fotoapparat. Så gikk vi og kjøpte noen apparater, og da var jeg veldig spent på om det ville komme noe tilbake, sier Vaagsvold.
Livet i landsbyen
Noen kom tilbake med bilder. Andre hadde ikke klart å bruke kameraet. Nå er veggene på Galleri Lista Fyr i Farsund nærmest tapetsert med fotografier som er montert på bannere fra gulv til tak.
En som kom med bilder, hadde fotografert livet hjemme i landsbyen i Ungarn.
– Han hadde tatt oppgaven veldig alvorlig. Han var ute på jordet der de dyrker forskjellige ting. Han fotograferte fra festlig lag, fra spillet i hagen eller fra fødselsdagsfesten hvor sjokoladekaka ble pyntet ute på gårdplassen.
Fotograferte det vakre
Vaagsvold er overrasket over motivene på bildene som var tatt i Norge.
– Jeg hadde trodd at vi skulle fått en del sosialrealisme. Hvordan bor romfolket i Kristiansand? Hvordan har de det på gata når de sitter og tigger? Det har de ikke fotografert, sier Vaagsvold.
Istedenfor kom det inn bilder av det de synes er vakkert i Norge: blomster og natur, skyer på himmelen, lys som trenger gjennom bladverk.
– En av fotografene spurte: «Tror du folk vil like blomsterbildene mine». En annen hadde vært på Lindesnes fyr tidligere. Nå tok hun bussen dit for å fotografere.
Men utstillingen viser også fattigdom i Ungarn og Romania. «Rom for rom» foregår mens debatten om tiggeforbud er på det heteste.
Tiggeren på korset
En som har vært en nøkkelperson for å få utstillingen realisert, er fader Christóforos. Den ortodokse presten som har sittet side om side med romfolk på gata i Kristiansand.
– Det er viktig å se alle som mennesker. Man er ikke bare det man blir omtalt som: tigger, utlending eller nordmann. Man er et enkeltindivid. Å få fram menneskeverdet til enkeltindividet er viktig. Det er også viktig å få fram perspektivet til disse menneskene – disse andre som vi ikke nødvendigvis kjenner.
I et hjørne av Galleri Lista Fyr henger en installasjon som fader Cristóforos har laget. Et krusifiks hvor Jesus er erstattet av en tigger med «tiggerkopp». Det er en glorie av gull rundt tiggerens hode. Hjertet er gjennomboret av en kniv med påskriften «frykt» og en pil med påskriften «uvitenhet».
– Det dreier seg om å se Guds avtrykk i hvert menneske. Det er det som er essensen, sier fader Christóforos.
Tiggeforbud – farlig estetikk
Mens utstillingen på Lista pågår, er forslaget om å forby tigging oppe til debatt i mange kommunestyrer.
– Et tiggeforbud er en farlig estetikk, sier Alfred Vaagsvold.
– Man rydder byen for elementer man tror er kriminelle. Det er masse myter knyttet til disse menneskene.
Publikum går forbi
Også på Vest-Agder-museets avdeling på Nordberg fort er det en utstilling med romfolk som tema. De som hadde deltatt med fotografier, var invitert til åpningen av utstillingene på Nordberg og ved fyret, men ingen kom.
– De har et lavt selvbilde, og definerer kanskje museer og kunstgallerier som noe som tilhører «de andre». Kanskje jeg må gjøre prosjektet en gang til og heller invitere til en folkelig fest med dans og musikk, sier Alfred Vaagvold.
Utstillingen har heller ikke trukket et stort publikum.
– Det kan være at sommer været har vært for godt nå i juni. Men jeg lurer på om dette er en utstilling som folk går forbi, sier Vaagsvold.
– Har du et favorittbilde på utstillingen?
– Det er ett bilde som skiller seg ut: en romjente i en rosehage. Det kan kanskje stå som et uttrykk for et framtidshåp, sier Alfred Vaagsvold på Galleri Lista Fyr.