Det er det klare signalet som kommer fram i ei måling Synovate har gjort for alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL. Målinga har vært gjennomført over flere år for å avdekke folks holdning til eget alkoholforbruk på sjøen.
I fjor omkom 33 personer i ulykker med fritidsbåt. I en tredel av tilfellene er promille medvirkende årsak, ifølge daglig leder i AV-OG-TIL, Kari Randen.
Foto: Morten Brakestad/lysbordet.no– Målingene viser store forskjeller i alkoholkonsum langs kysten. Men det er flest båtførere på Sørlandet som drikker. Da er det litt tankevekkende at det blir færre politibåter langs sørlandskysten i sommer, sier daglig leder i AV-OG-TIL, Kari Randen.
13,3 prosent av respondentene i Telemark svarte at de hadde drukket en eller flere alkoholenheter sist de selv førte fritidsbåt. I Vest-Agder svarte 8 prosent det samme. I Nord-Trøndelag, Troms og Finnmark var svaret null.
Færre politibåter på sjøen
Agder-politiet har fem båter tilgjengelig i sin sjøtjeneste, men i sommer var det bestemt at bare politibåtene i Kristiansand og Arendal skulle patruljere fast på kysten av Sørlandet.
Men etter flere protester har politimesteren bedt om at også båten i Mandal bemannes, og at båten i Risør bemannes fire helger i sommer. Politibåten i Grimstad er fortsatt kuttet helt ut.
- Les også:
- Les også:
Kari Randen synes det er rart at ikke politibåtene prioriteres.
I år er det rundt 50 politibåter på sjøen, mot 57 i fjor.
Foto: Reidar Mosland / NRK– Politiet gjør et viktig forebyggende arbeid. Innsatsen på sjøen er sentral i å hindre ulykker. Da er det et paradoks med færre politibåter langs sørlandskysten, der det er flest fritidsbåter på vannet om sommeren. Men det må jo bli politiets
vurdering og prioritering, sier Kari Randen.
Men det er ikke bare i sør politiet må kutte i båttjenesten. Politimester Sveinung Stangeland i Politidirektoratet opplyser at det i år er rundt 50 politibåter på sjøen, mot 57 i fjor.
Omtrentlige tall antyder at rundt en halv million fritidsbåter er på sjøen i sommer, og de senere år har store, raske båter blitt stadig mer vanlige.
– Dødelig kombinasjon
I fjor omkom 33 personer i ulykker med fritidsbåt, de fleste menn over 40 år. 13 av dem omkom ved fall over bord. I en tredel av tilfellene er promille medvirkende, ifølge Kari Randen.
Promillegrensa på sjøen er 0,8, men Redningsselskapet mener man bør unngå all kombinasjon av alkohol og føring av båt av sikkerhetsmessige grunner.
Ernst Larsen i Redningsselskapet sier de ser flere stygge ulykker der alkohol og høy fart er kombinert.
Foto: Benedicte Goa Ludvigsen/NRK- Les: Døde på vei hjem fra fest
- Les: To omkom i båtulykke
- Les: Kolliderte i jernstake
- Les:
– Vi ser mange stygge ulykker som følge av sviktende vurderingsevner når noe uventet skjer, samt kombinasjonen mørke, fart og alkohol. Det kan være dødelig i mange tilfeller, sier kommunikasjonssjef Ernst Larsen i Redningsselskapet.
AV-OG-TIL jobber sammen med blant andre Redningsselskapet, politi, Kystvakten, Røde Kors og alle båtforbundene, for at båtførere skal stå edru til rors. Samarbeidet skjer med midler fra Helsedirektoratet gjennom Klar for sjøen-kampanjen, som gjennom hele sommeren er representert på festivaler, seilaser, sjøvettdager og i kontroller av sjøfarende.