– Dette er noe vi ikke kan leve med. At et offentlig organ sier at dette er bra nok, når vi vitterlig ser at det ikke er det, synes jeg virker skremmende, sier Ole Rath, driftsleder for Trygg Trafikk i Vest-Agder.
Test-krangel
Flere i lastebilbransjen har gått hardt ut Vegdirektoratet, som de mener bruker bremsetester som ikke er til å stole på.
Vegdirektoratet sverger til den såkalte rullebremsetesten, og hevder resultatene fra denne gir forsvarlige feilmarginer.
Men andre typer brememsetester har vist at vogntog og tilhengere som har fått påvist gode bremser ved rullebremsetestene, i realiteten har hatt dårlige bremser, og omvendt.
Krever handling
Trygg Trafikk fatter ikke at direktoratet ikke lytter til bransjefolkene, som krever andre tester.
– Det virker veldig dumdristig slik jeg ser det. Hvis det er såpass lett å gjøre bedre tester, så synes jeg ikke de kan slippe så billig unna med å med å ta så dårlige tester. For det er en stor trafikkfare for oss som ferdes på veien, spesielt vi som er mykere trafikanter, sier Rath til NRK.no.
– Men jeg tenker også på trailersjåførene som skal kjøre rundt med dette, som vet at de sitter med trafikkfarlige feller, sier Rath.
– Setter vår jobb i fare
Det er lastebilsjåfør Jan-Inge Grødum helt enig i. Han er trygg på eget utstyr, men vet mange andre sjåfører ikke er det.
– Å vite at det ferdes lastebiler på veien som ikke er godkjent, er ikke godt for meg som sjåfør, sier Grødum til NRK.
– Vi ligger veldig nær hverandre. At de ikke skal klare å bremse når det oppstår en situasjon, det er klart at det setter vår jobb litt i fare, mener tungtransportøren.
Trygg Trafikk varsler at de vil ta saken videre.